[Opinii][Tips’N’Tricks] Cum determini prețul corect al unei motociclete second hand
În manualele de economie prețul de echilibru este prețul pentru care cererea egalează oferta, însă foarte mulți au „tradus” acest concept în zicala românească „prost e ăla care dă, nu ăla care cere” și uite așa ne-am trezit cu motociclete vechi de peste 10 ani, la niște prețuri exagerate (*după părerea mea). Nu mă refer la motociclete de colecție sau rarități care sunt într-o stare impecabilă, cu puțini kilometri, care au fost cumpărate cu această idee în minte de la început, vorbesc despre banalele Hornet, Z750 sau GSX-R600 K7, care de multe ori sunt ca vinul și reușesc cumva de la an la an să aiba prețuri mai mari.
Mai multe despre piața s-h de la noi la început de 2021 aici : [Piața moto] Prețuri second-hand la început de 2021, mereu surprinzătoare
Știu că motocicletă este un lucru personal ce implică multă emoții și sunt de acord că fiecare motocicletă are o valoare diferită pentru fiecare proprietar, însă asta nu înseamnă că un cumpărător trebuie să plătească și pentru acele emoții. La urma urmei, oricât de romantici am fi noi , motocicleta este doar un fier.
Metoda cea mai obiectivă de a începe determinarea prețului corect al unei motociclete second-hand este metodologia de calculare a despăgubirilor de către asigurători.
Valoarea actuală = valoarea nouă* – uzura valorică, uzura valorică ce se calculează conform tabelului de mai jos**.
*Valoarea nouă este prețul avut de motocicletă la dealeri în anul respectiv și pentru asta există un catalog universal de prețuri folosit de asigurători care poate fi găsit pe net.
**TABELUL COEFICIENŢILOR DE UZURĂ Nr. 1
Ani | Coeficient de uzură (%) | |||
Stare de întreținere bună | Stare de întreținere medie | Stare de întreținere satisfăcătoare | ||
1 | 0 | 4 | 6 | |
4 | 9 | 13 | ||
2 | 10 | 18 | 28 | |
15 | 28 | 35 | ||
3 | 20 | 33 | 40 | |
24 | 37 | 45 | ||
4 | 28 | 42 | 50 | |
32 | 45 | 53 | ||
5 | 35 | 48 | 56 | |
41 | 52 | 59 | ||
6 | 45 | 55 | 62 | |
48 | 58 | 65 | ||
7 | 51 | 62 | 69 | |
53 | 65 | 72 | ||
8 | 56 | 67 | 75 | |
58 | 70 | 78 | ||
9 | 60 | 72 | 80 | |
61 | 73 | 82 | ||
10 | 62 | 74 | 84 | |
63 | 75 | 85 | ||
Peste 10 | 63 | 75 | 85 |
mai multe detalii legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/63264
Spun asta, pentru că în cazul unui accident, aceea va fi valoarea cu care vei fi despăgubit, indiferent de toate optionalele și…tobele Akrapovic și butoiasele de lichid de frână fake Rizoma luate de pe AliExpress…
Acum cativa ani, am avut un prieten care a avut un accident cu o motocicletă care avea un pic peste 6 ani și pe care plătise 4.600Eur doar cu doua luni inainte, cand si-o cumparase. Devizul de la service a fost de 4.500Eur, deși motocicletă nu avea mari pagube functionale, însă erau câteva piese scumpe cum ar fi bordul electronic, iar asigurătorul folosind tabelul de mai jos i-a propus 3.200Eur…
Nu zic că este cea mai bună metodă, însă este un punct de pornire pentru a determina dacă prețul cerut se apropie de valoarea reală.
Apoi vine discuția despre accesorii.În cazul unei motociclete ultra accesorizate, la care vânzătorul pune mare accent pe prețul accesoriilor, este de preferat să gășiți un proprietar care încă mai are și piesele originale. În acest caz puteți să faceți o evaluare cam cât ar costa în plus acele accesorii (dar tot la nivel de second hand) si să scadeti din suma cerută pentru a vedea care ar fi prețul de bază. Dacă proprietarul nu mai are și piesele originale, pentru mine, valoarea celor adăugate aftermarket nu cântărește atât de mult, pentru că motocicletă aceea trebuie să aibă o tobă, un rezervor de frână ,etc…ca să funcționeze…și nu aș „mânca” nemestecat expresii de genul „accesorii în valoare de xxx euro”.
Pentru mine contează foarte mult pentru ce iau motocicleta respectivă. Dacă vreau să-mi iau o motocicletă pentru circuit atunci o să fiu atent la ce s-a schimbat pe ea și cu ce i-a îmbunătățit performanța. Dacă o iau pentru mers în off-road, atunci mă încântă dacă are elemente care îi sporesc rezistența în condiții dure. Dacă o iau doar pentru stradă, de cele mai multe ori, accesoriile adăugate nu le iau în calcul, pentru că prefer o motocicletă stoc pe care eventual să adaug lucruri după propriul gust.
De exemplu când mi-am luat Kawasaki-ul Z750 avea parbriz instalat de proprietarul anterior, însă mie nu îmi plăcea și oricum peste 120Km/h cu sau fără parbriz era cam același lucru. Când l-am dat jos, mi-am dat seama că trebuia să acopăr cumva găurile de montaj, plus că plasticul de la bord, de sub parbriz, se deteriorase. În final a trebuit să acopăr cu plastic găurile respective, să revopsesc masca frontală cu totul și să cumpăr alt plastic pentru bord…De aceea zic că este mai mare bătaie de cap cu accesoriile dacă gusturile tale nu se potrivesc cu cele ale proprietarului anterior.
Un lucru pe care trebuie să-l ai în vedere și să-l iei în calcul la achiziția unei motociclete foarte vechi, de peste 10 ani, este îmbătrânirea în timp și pierderea proprietăților divereselor garnituri și furtunașe. Timpul nu iartă pe nimeni și indiferent de cât de „maniacal” a fost îngrijită motocicletă și „uleiul schimbat mereu la timp doar cu Moțul 300V (ceea ce este o prostie pentru stradă, dar asa este o alta discutie…)”, cauciucul și plasticul îmbătrânesc… Fiind vorba de motociclete care sunt pe piață de peste 10 ani se cam știu problemele lor și atunci este bine să te documentezi dinainte și să întrebi vânzătorul dacă acele piese au fost schimbate deja. Dacă nu au fost schimbate, e bine să iei în calcul prețul lor.
În schimb, pot exista cazuri când vrei neapărat un anumit model dintr-un anumit an pentru că ți-a plăcut ție când erai mic, pentru că este ciudată, pentru că este diferită, pentru că este rară…și atunci prețul poate să nu mai urmărească nicio logică. Atunci totul este bazat pe emoție și nu are niciun rost să mai faci calcule cu tabele și indici de uzură, contează doar să pui în balanță cât costă fericirea ta, fericirea pe care ți-ar aduce-o aceea motocicletă atât când te uiți la ea, cât și când mergi cu ea.