mie. Apr 14th, 2021

[VIDEO]Povestea Dakarului 2021 : După prima săptămână, Toby Price conduce la general. La Malle Moto, Mani Gyenes este pe locul 3.


După mai bine de 4000km în peninsula Arabică, dintre care aproape 2300Km de probe speciale contra-cronometru, concuerentii de la Dakar 2021 au primit o bine meritată zi de pauză.
A fost o primă săptămâna dificilă pentru foarte mulți piloți, cu un traseu foarte variat, de la stânci, pietriș la dune de nisip foarte moi.


Pe primul loc la general se află Toby Price de la KTM, cu un avans de + 00H 02′ 16” în fața lui Kevin Benavides de la Honda, însă de-a lungul săptămânii am avut multe schimbări în clasament. Prima săptămână a fost foarte curioasă din punct de vedere al clasamentului, mai mulți piloți din categoria Elite au avut evoluții fluctuante, alternând zilele bune cu zilele mai puțin bune.
Kevin Benavides, ocupantul locul 2 la general, a tot schimbat zile în care s-a clasat fie pe 1 sau 2 cu zile în care a terminat în afară primilor 10, chiar și a primilor 20 in etapa a doua. Deși se află într-o poziție foarte bună, Kevin a ieșit destul de șifonat după prima săptămâna, având nasul spart și o gleznă luxata. Rămâne să vedem în a doua săptămână dacă argentinianul va rezista până la sfârșit.


În schimb colegul sau de la Honda, JOSE IGNACIO CORNEJO FLORIMO a demonstrat importanta unui ritm constant. Din nou se pare că este mai bine să urmărești îndeaproape liderii fiecărei etape, fără să câștigi etapa, se știe, de multe ori Dakar-ul se aseamănă unui joc de șah. Cu clasări între locul 16 și locul 2, chilianul se află pe 3 la general la doar + 00H 02′ 57” de Toby Price.

“Ghinionistii”
Navigația se pare că a creat foarte multe probleme piloților, fiind difcil mai ales celor ce au deschis etapele.
Pilotul celor de la Honda, JOAN BARREDA BORT, în ciuda faptului că a câștigat 3 dintre cele 6 etape, se află pe locul 7 la general, la o diferența de + 00H 06′ 25” față de lider, asta și din cauza unori erori de navigație din prima zi, ce l-au făcut să caute calea corectă împreună cu colegul de echipă Ricky Brabec preț de mai bine de 18min.


Din păcate pentru câștigătorul de anul trecut, problemele de navigație din prima etapă nu au fost singurele. Ricky Brabec pare că încă nu și-a găsit ritmul, aflându-se după prima săptămâna în afară top 10, la aproape 20min față de lider.
La fel în afara ritmului pare să fie Adrien Van Beveren, pilotul celor de la Yamaha având un început de raliu atipic față de ce ne învățase în ultimii ani, așa că la sfârșitul acestei săptămâni se află pe locul 15 la general, cu aproape 35min de recuperat.
MATTHIAS WALKNER, câștigătorul din 2018, a avut mari probleme încă din etapa a două, când datorită unei probleme tehnice, a terminat pe locul 69. De atunci duce o luptă de urmărire, însă șansele să prindă podiumul în acest an sunt slabe, fiind deja la o diferența de + 02H 11′ 37”.


Adevăratii ghinionisti au fost însă cei ce au fost nevoiți deja să se retragă din competiție. La început, în prima etapă, Jhon Trejos nu a mai putut continuă după ce la kilometrul 98 s-a accidentat la încheietura dreaptă în urmă unei căzături. Veteranul Willi Jobard a trebuit să se retragă și el din cauza unei accidentări la soldul stâng, suferite în urmă unei căzături la kilometrul 93. Anul acesta Willy concura pe o motocicletă hibridă alimentată cu hidrogen.(GARNATI RACING 450 HYBRID HYDROGEN). Apoi în etapa a doua a fost rândul pilotului de la Yamaha Racing, Andrew Short să fie nevoit să se retragă din cauza unor probleme tehnice. A fost un întreg scandal în paddock, cei de la Yamaha au acuzat faptul că motocicletă lui Short a fost alimentată cu benzină contaminată cu apă, mecanicii Yamaha găsind urme de apă și în rezervoarele celorlalte motociclete.
Etapă a 5-a a fost foarte dură, un alt pilot de la Yamaha Racing, Jamie McCanney , a părăsit competiția din cauza unor probleme tehnice, alături de debutantii Mohammed Jaffar, Lorenzo Piolini și Davide Cominardi.

“Surprizele”
În afară de JOSE IGNACIO CORNEJO FLORIMO, piloții veniți pe locurile 4 și 5 la general, ROSS BRANCH și XAVIER DE SOULTRAIT, au avut o săptămână foarte bună. Aflat la cel de-al 3-a lea Dakar, însă primul cu o echipă de uzina, Ross Branch chiar înlocuindu-l pe Xavier de Soultrait în lotul celor de la Yamaha Monster Energy Racing, “Ferrari-ul din Kalahari” a arătat un ritm foarte bun în această săptămâna, fără să aibă greșeli prea mari de navigație (a avut doar două sincope în prima etapă și a treia) și a părut chiar și el surprins de ritmul sau, declarând la finalul etapei a 6-a (pe care a terminat-o pe 2), că nu se aștepta să meargă atât de tare.
XAVIER DE SOULTRAIT ne-a arătat în anii trecuți că poate merge tare, dar mai important poate păstra un ritm constant pe bucăți mari de traseu. Terminând primele etape cu clasări în top 10 constant, la diferențe mici de câștigători, noul pilot al celor de la HT RALLY RAID HUSQVARNA RACING a reușit ca după prima săptămână să fie la doar + 00H 03′ 41” de Toby Price.

Mani Gyenes în grafic după prima săptămână
În tot acest timp, la clasa Malle Moto, fără asistență, Mani a avut un parcurs bun, reușind să termine prima săptămâna așa cum și-a propus, pe podium. După un început foarte bun atât la prolog cât și in primele două etape, ghinionul l-a făcut să piardă peste 30min în cea de-a 3-a etapă din cauza unei defecțiuni la cupla de benzină. Din cauza acești probleme Mani nu a mai putut folosi benzina din rezervoarele din față ale motocicletei, fiind nevoit să demonteze unul dintre rezervoarele față pentru a muta benzina în cel din spate.(mai multe detalii despre motocicleta de Dakar a lui Mani găsiți aici).


Întârzierea cauzată de problema cu rezervoarele din etapa a 3-a a însemnat un handicap transferat la startul etapei a 4-a, plecând ziua următoare mai târziu, asta a însemnat că pe traseu Mani a prins mai mutli piloți din spate iar depășirile în deșert nu sunt foarte ușoare, din cauza vizibilității reduse cauzate de praful aruncat de cel din față.
Etapa a-5-a a fost una dintre cele mai dificile de la această ediție a Dakarului, mulți dintre piloți fiind impresionați de ce au găsit pe traseu. Aron Domzala de la SSV zicea la finalul zilei că etapele de până acum au părut pentru turiști comparativ cu ce au găsit în etapa a 5-a pe traseu. Cu toate astea Mani a avut un ritm foarte bun pe primii 330km, conducând clasamentul la Malle Moto, însă apoi a urmat o bucată de 89km foarte dificilă și solicitantă de dune de nisip, ajungand la finis pe 4 la Malle Moto, cu + 00H 12′ 33” ECART.
Cu toate acestea Mani termină prima săptămână pe locul 3 la clasa Malle Moto, având de reucuperat + 00H 45′ 09” față de liderul MAURIZIO GERINI, iar la general se află pe locul 32.

Etapa buclucașă
Cea mai dificilă etapă de până acum a fost etapa a 5-a, 625 km de la Riyadh la Buraydah dintre care 419km de probă specială. Foarte mulți piloți au avut probleme în această etapă atât la moto cât și la auto la kilometrul 22. Mai mulți piloți au făcut greșeli de navigație aici și au pierdut timp prețios încercând să găsească calea corectă.

 

TOP 10 Motociclete

POS. EXP. DRIVE-TEAM MARK-MODEL TIME VARIATION PENALITY
1 3
(AUS) TOBY PRICE
RED BULL KTM FACTORY TEAM 24H 08′ 43”
2 47 MONSTER ENERGY HONDA TEAM 2021 24H 10′ 59” + 00H 02′ 16” 00H 02′ 00”
3 4 MONSTER ENERGY HONDA TEAM 2021 24H 11′ 40” + 00H 02′ 57”
4 18 MONSTER ENERGY YAMAHA RALLY TEAM 24H 12′ 24” + 00H 03′ 41” 00H 01′ 00”
5 12 HT RALLY RAID HUSQVARNA RACING 24H 12′ 24” + 00H 03′ 41”
6 5 RED BULL KTM FACTORY TEAM 24H 13′ 06” + 00H 04′ 23”
7 88 MONSTER ENERGY HONDA TEAM 2021 24H 15′ 08” + 00H 06′ 25”
8 15 SHERCO FACTORY 24H 22′ 29” + 00H 13′ 46”
9 9 BAS DAKAR KTM RACING TEAM 24H 23′ 55” + 00H 15′ 12” 00H 06′ 00”
10 2 ROCKSTAR ENERGY HUSQVARNA FACTORY RACING 24H 23′ 56” + 00H 15′ 13”

Clasamentul general complet îl găsiți aici

Top 10 Malle Moto/ Original by Motul

POS. EXP. DRIVE-TEAM MARK-MODEL TIME VARIATION PENALITY
1 142 SOLARYS RACING 27H 27′ 13” 00H 03′ 00”
2 30 ZIGMAS DAKAR TEAM 27H 31′ 37” + 00H 04′ 24”
3 29 AUTONET MOTORCYCLE TEAM 28H 12′ 22” + 00H 45′ 09” 00H 02′ 00”
4 39 BENJAMIN MELOT 28H 41′ 38” + 01H 14′ 25” 00H 01′ 00”
5 37 JANTAR TEAM 29H 14′ 08” + 01H 46′ 55” 00H 01′ 00”
6 46 MARCIC 32H 15′ 42” + 04H 48′ 29” 00H 03′ 00”
7 84 NEIL HAWKER 33H 13′ 20” + 05H 46′ 07” 00H 02′ 00”
8 78 CESARE ZACCHETTI 33H 21′ 09” + 05H 53′ 56” 00H 10′ 00”
9 81
(SVK) ERIK VLCAK
SLOVNAFT RALLY TEAM 33H 49′ 43” + 06H 22′ 30” 00H 06′ 00”
10 65 TEAM FRANCO PICCO 33H 56′ 19” + 06H 29′ 06” 00H 01′ 00”

Lasă un răspuns