Povestea Dakarului: Românii care au participat de-a lungul anilor la cea mai dură cursă de rally raid
Povestea românilor la Dakar, pe două roți, începe în 2005, primul ce a deschis calea și apetitul riderilor români pentru această competiție a fost Romeo Dunca, care reușea să termine raliul la prima participare pe locul 79.
Apoi în 2006 a urmat Zsolt Szilveszter, care din păcate nu a reușit să ajungă la finalul cursei. În urmă unei accidentări în cea de-a V-a etapă, pilotul Mol Dakar Team a suferit o dublă fractură la picior și una la mâna, însă una din fracturile de la picior a fost deschisă și a necesitat intervenție chirurgicală.
În 2007 a fost anul debutului lui Mani Gyenes, sătmăreanul fiind în prezent unul dintre cei mai experimentați participanți, câștigând de două ori la clasa Maraton. Experiență sa este confirmată și de indicația „Legend” în dreptul numelui sau pe lista de participanți a raliului Dakar din acest an din Arabia Saudita, fiind unul dintre puținii care au luat startul de-a lungul timpului atât în Africa cât și în America de Sud.
Tot în 2007, Marcel Butuza gusta pentru prima oară aventura numită Dakar. Din păcate în etapa a 8-a era forțat să abandoneze din cauza unor probleme tehnice.
2008 ar fi trebuit să fie anul cu cei mai mulți piloți români la clasa moto, Mani Gyenes,Marcel Butuza,Alex Garbacea și Romeo Duicu erau pregătiți să înfrunte deșertul african, însă în acel an cursa a fost anulată, ulterior luându-se decizia de a mută competiția în America de Sud.
La prima ediție din America de Sud, din 2009, am fost reprezentați de 3 rideri: Mani Gyenes, Marcel Butuza și Romeo Duicu. Din păcate atât Mani cât și Marcel Butuza au abandonat din cauza accidentărilor, Romeo Duicu fiind singurul care a reușit să ajungă la linia de sosire.
În 2010 nu am avut niciun rider român la start, însă putem să spunem că România a fost reprezentată de către Martin Freinademetz, organizatorul Redbull Romaniacs, care la aceea dată era stabilit de ceva vreme în România, la Sibiu, chiar participând sub licență federației române de motociclism.
2011 a însemnat reîntoarcerea în forță a lui Mani Gyenes la Dakar, reușind să câștige competiția la clasa Maraton, terminând pe locul 18 la general. De asemenea, Marcel Butuza a terminat în acel an pe 59 la general, iar la clasa Maraton pe 6.(riderii de la această categorie nu au voie să schimbe, de-a lungul celor două săptămâni, o serie de componente ale motocicletei printre acestea aflându-se și motorul.) Prezent la această ediție a fost și Romeo Duicu, de această dată oferind asistență lui Mani din postura de mecanic.
2012 – cea mai bună participare pentru români. Mani Gyenes termina pe locul 17 la general (cea mai bună clasare a unui pilot român de până atunci) și Marcel Butuza pe 44, respectiv locul 2 la clasa maraton.
În 2015 , după o pauză de doi ani,eram reprezentați din nou de Mani Gyenes și Marcel Butuza. Mani reușea să câștige din nou la clasa Maraton, ocupând locul 21 în clasamentul general, în timp ce, Marcel Butuza era forțat să abandoneze competiția în etapa a 8-a.
2016 este anul cu cea mai bună clasare la general a lui Mani Gyenes, locul 14. Cu toate astea, Mani termină pe locul 2 la clasa Maraton.
2017 La cea de-a 39 ediție a raliului Dakar, România era reprezentată iar de Mani Gyenes și Marcel Butuza. Mani termina cursa pe locul 17 la general, iar Marcel pe 71.
În ultimii doi ani Mani a fost singurul român prezent la start. În 2018 a reușit să termine cursa pe locul 23 la general, anul trecut din păcate a fost nevoit să se retragă în etapă a 8-a. Cu două luni înainte de start suferise o fractură la mână, însă Mani a decis să participe, nefiind complet refăcut, din păcate o căzătură în cea de-a 8 etapă l-a forțat să se retragă.
Anul acesta, la prima ediție din Arabia Saudită, îi vom revedea la start pe cei mai experimentați rideri românii, cu cele mai multe prezente la Dakar :Mani Gyenes și Marcel Butuza. Le ținem pumnii și sperăm ca acest nou capitol din istoria celei mai dure competiții de rally raid să fie o experiență plăcută pentru ei.