ianuarie 13, 2025

[RallyRaid] Africa Eco Race 2019 – povestea spre Dakar continuă în varianta eco-friendly

În 2008, ar fi trebuit să fie a 30-a ediție a Raliul Paris-Dakar. Cu o zi înainte de începutul cursei,pe 4 Ianuarie, organizatorii competiție, la sugestia guvernului francez, decid anularea cursei din motive de securitate. Cauza, amenințări teroriste ce vizează competitorii, mai ales pe cei francezi(în urmă cu câteva zile, 4 turiști francezi fuseserăomorâți în Mauritania). Este momentul definitoriu pentru cea mai cunoscută și cea mai periculoasă cursa de rally raid din lume, moment ce determină mutarea raliului Dakar de pe continentul African pe cel Sud American.

În același timp mai mulți nostalgici ai dunelor încearcă să găsească o soluție să se întoarcă în Africa. Printre cei ce avansează această idee este și Hubert Auriol, primul pilot ce a reușit să câștige Dakarul atât la clasa auto cât și moto și director al acestui raliu din 1995 până în 2004.
Astfel , în decembrie 2008, ca răspuns a mutării raliului Dakar în America de Sud, apare o nouă competiție dedicată celor în căutarea spiritului autentic al Dakar-ului, Africa Race.
Nouă competiție își propune un traseu de peste 6500Km prin Maroc,Mauritania și Senegal, pentru amatori și profesioniști, punând accent pe securitatea participanților dar și pe dezvoltarea durabilă și protejarea mediului înconjurător. Deși la început, numărul participanților la cele 3 clase, auto, moto și camioane, nu este foarte mare, piloți legendari ai Dakarului ca Jean-Louis Schlesser, Jan de Roy sau René Metge, îmbrățișează ideea de la prima ediție.
Din 2010 numele se schimbă în Africa Eco Race, pe lângă aspectul competițional, cum ziceam se acordă o mare atenție mediului înconjurător. Se încearcă să se aibă un impact cât mai mic asupra mediului, lăsând urme minime pe unde se trece.Atât organizatorii cât și competitorii folosesc și experimentează diverse tehnologii eco-friendly ca panouri foto voltaice montate pe mașini și motociclete, motoare hibride,bioetanol drept combustibil, etc.
În 2011 Willy Jobard a câștigat la clasa moto cu o motocicletă hibridă KTM 450.
În 2016: Echipa Kamaz Master folosește un camion hibrid ce utilizează drept combustibil un amestec de metan și diesel, în încercarea de a demonstra că se poate folosi gazul natural.
În 2017 o motocicletă 100% bazată pe un model Yamaha este condusă de către Arnaud Jacquat în încercarea de a ajunge până la Dakar fără să folosească niciun pic de combustibil convențional.

Arnaud Jacquard cu Yamaha WR450 modificata electric 100%

De asemenea Africa Eco Race are și o serie de proiecte umanitare în zonele izolate pe unde ajunge cursa, fie că este vorba de plantarea unor copaci, donatii pentru scoli sau creerea unor parcuri fotovoltaice care să alimenteze comunitățile din aceste zone.

Un alt aspect foarte interesant este faptul că întotdeauna bivuacurile sunt instalate în zone cât mai izolate în deșert, departe de orice urmă de civilizație, de asfalt sau piste de aeroporturi cum se întâmplă în trecut în Dakar. Poate că traseul Africa Eco Race starbate doar o parte din vechile rute ale Dakarului, însă faptul că piloții își petrec nopțile sub cerul deșertului, fac Africa Eco Race să se apropie foarte mult de atmosfera din timpurile lui Thiery Sabine, creatorul raliului Dakar.

Având loc aproape în același timp cu raliul Dakar din America de Sud, este foarte dificil pentru piloții de top pentru că aceștia trebuie să aleagă între a ajunge la Dakar în Senegal sau a participa la „Dakarul” din Africa de Sud. Totuși au existat piloți care au renunțat să se bată cu cei mai puternici competitori pentru a gusta din magia autentică a dunelor de nisip africane cum a fost în 2018 cazul dublului campion Dakar la clasa camioane , Gerard de Rooy, care a ales să participe la Africa Eco Race.
În ultimii ani Africa Eco Race a crescut în popularitate, numărul participanților crescând constant. La ediția din acest an s-au înscris peste 100 de echipaje ce între 30 Decembrie și 13 Ianuarie vor încerca să ajungă de la Monaco la Dakar.

Printre cei peste 100 de participanți din acest an, se află și un român, Claudiu Barbu, de la Transcarpatic Rally Team care va încerca să ducă până la final Polaris-ul Ranger 1000 XP Turbo, fără co-pilot și fără echipă de asistență. Îi urăm multă baftă și sperăm să reușească.

Dacă vreți să aflați mai multe informații despre această cursă , puteți găsi pe site-ul competiției www.africarace.com , pe canalul lor de youtube sau puteti urmari materialele zilnice prezentate pe Eurosport 1 de la ora 00:25 si in reluare pe Eurosport 2 de la 09:45. (sursa Cinemagia).

Lasă un răspuns

Please disable your adblocker or whitelist this site!