SMAEB 2018 la rece, cu bune si rele
Anul acesta am fost aproape în formulă completă la SMAEB, de fapt am fost chiar toți „băieții de la motoroute” însă nu în același timp, așa că am putut să schimbăm niște păreri despre ediția 2018 la câteva zile după ce s-a terminat.
Pentru început să vorbim despre ce ne-a plăcut.
-În primul rând locația. Deși a fost tot la Romexpo, pavilionul B1 ales pentru salon ni s-a părut mai aerisit. Și unii dintre expozanții cu care am vorbit ziceau că le place mai mult noua locație, în ciuda faptului că au trebuit să plătească un pic mai mult.
-Al doilea lucru care ne-a plăcut a fost numărul mare de pasionați de motociclete care au venit pe două roți la eveniment. Ca și în alți ani,dacă vizitai doar parcarea ai fi văzut unele dintre cele mai frumoase motociclete din România.
-Despre mototcicletele din interior, pentru că încă vorbim de părțile bune, ne-a plăcut prezența la expoziție a unor modele mai deosebite sau care au fost lansate destul de recent, unele în premieră națională ca: Ducati Panigale V4S, Scrambler 1100, MultiStrada 1260, Yamaha Niken,R6 modelul nou, Honda Africa Twin Sports Adventures, Goldwing, CB1000R, BMW F750 GS, F850 GS, HP4 RACE.
-Tot legat de motociclete, ne-au plăcut standurile unora dintre expozanți care au adus un număr mare de motociclete din game diferite. Aici ne vin în minte standurile celor de la BMW care au adus 25 de motociclete, Yamaha cu un număr la fel de impresionant ce acoperă întreaga gamă de la MX,sport-heritage, touring, naked, supersport pînă la scutere și jetski-uri, Honda la fel cu o gama largă de la scutere și motociclete pentru A2 pînă la motociclete pentru rideri cu experiență ca Africa Twin Adventure Sports și CBR1000RR SP, dar și firme mai noi ca The Bike Hub, care a adus o gama destul de largă de modele Piaggio, Vespa, Moto Guzzi și Aprilia sau ca Motomus.ro care a venit cu un număr destul de mare de motociclete Kawasaki,incercand sa suplineasca lipsa importatorului oficial de la salon, pe lângă alte motociclete de generație mai veche.
-Ne-a mai plăcut prezența la salon a diverse firme sau organizații care vor să îmbunătățească comunitatea moto din România. Pe de o parte ne referim la școlile moto prezente, care au o responsabilitate destul de mare în formarea noilor motocicliști. Ne-a plăcut că a existat și un poligon improvizat unde doritorii puteau să ia câteva lecții. Dar ne referim și la programele de perfecționare pentru motocicliști. Suntem mulți motocicliști care repetăm același sezon din nou și din nou, făcând aceleași greșeli sau repetând același traseu încât ne plafonăm, iar aceste școli vin să ne ridice nivelul, să ne imbunateasca aptitudinile, ceea ce ar putea să ne ajute în anumite situații critice. Amintim școală lui Adrian Răduță pentru Motocross și RideX a lui Matei Albulescu, unde putem să ne perfecționăm mersul atât pe stradă cât și în off-road.
-Și că spuneam despre diverse organizații, una dintre ele, care încearcă să facă mai accesibil și mai popular motociclismul în rândul femeilor este WIMA România ( Women International Motorcyclist Association). Născută în Octombrie 2017, această asociație are o crestere rapidă, deja numărând peste 250 de membre.Mai important este faptul că au un program foarte încărcat și interesant pentru anul acesta, cu plimbări și întruniri moto. E foarte posibil în curând să ne „batem” cu ele pentru unele benzinării cunoscute ca locuri de întâlnire clasice 🙂
-Pe zona de custom ne-a plăcut foarte mult standul celor de la Ace Custom, care au adus un număr mare de motociclete care mai de care personalizată. Chiar ne-a surprins plăcut forfota care era la ei în stand, multă lume fiind interesată de modelele expuse cât și de piese și accesorii custom pentru motocicletele lor de acasă. Cu ocazia salonului am aflat că Ace Custom s-au mutat în casă nouă în incinta Romexpo, unde pe viitor, pe lângă locul unde iau naștere aceste motociclete fabuloase, va fi și o zonă de socializare, unde motociclistii se pot întâlni la o cafea și la o vorbă.
Per total a fost o atmosfera bună, însă bineînțeles au existat și lucruri care nu ne-au plăcut.
-Nu ne-a plăcut lipsa unor mărci/importatori de la acest salon, care este totuși cel mai mare eveniment moto din România și chiar din zona (am văzut mulți Bulgari în vizită). Vorbind de mărci importante pe piața românească ca Suzuki, Kawasaki sau KTM. Acum ce este drept nici la Milano, Suzuki nu prea a avut cu ce noutăți să vină, dar fiind niște mărci care totuși vând foarte bine la noi, cred că prezența lor ar fi fost de bun augur,cu siguranta pasionatii moto si-ar fi dorit sa vada live modele noi ca Duke-ul 790 de la KTM sau noul naked sport retro Z900RS de la Kawasaki.Și în plus ar mai fi umplut pavilionul 😀 .
-Ziceam că ne place, că e mai aerisită locația, dar parcă prea puține standuri totuși. Vlad al nostru zicea că în 30 de minute a terminat tot salonul.
-Apoi vine discuția interminabilă dacă este expoziție sau talcioc sau bazar. Poate pe de o parte îi înțelegem pe unii comercianți de echipamente moto în alegerea de a-și vinde produsele la SMAEB și poate că este utilă și pentru riderii care vin din alte zone ale României unde cu siguranță nu ar avea access la o gama atât de diversificată, însă ce nu ne-a plăcut este faptul că unii dintre ei aveau prețurile mărite,cu 50Ron-100Ron, față de prețul de la magazin. Nu dăm nume, în cazul nostru știind prețurile anumitor produse din magazinele din București, ne-au sărit în ochi aceste diferențe.
Înțeleg că sunt niște costuri în plus cu participarea la acest eveniment, dar în același timp și vizitatorii au aceste costuri și nu mă refer la bilet, ci mă refer la costuri pentru cei care vin de la km distanță. Să mai vii și cu „păcăleli” d-astea cu prețuri umflate tăiate…așa zise reduceri…mi se pare mitocănie. Și dup-aia ne plângem că e piața mică,că oamenii doar probează și dau comandă online. Păi în cazul ăsta, clar, cel mai bine era să probezi și să dai comandă online, poate chiar pe site-ul expozantului, unde prețul era cel vechi, cel adevărat.
-Un alt lucru mai puțin plăcut, este genul de stand muzeu, unde vezi motociclete cu afișe pe care scrie vă rugăm nu vă urcați. Hai să zic, putem să înțelegem în cazul unor motociclete custom, unicat sau modele rare, dar când vorbim de motociclete de serie , indiferent de prețul lor, ni se pare normal ca oamenii veniți la salon să le poată încăleca, să le atingă, lumea nu a venit la un muzeu… Desigur,înțelegem că există riscuri pe care expozanții vor să le limiteze, unele dintre motocicletele expuse fiind de fapt ale unor clienți, însă această soluție doar ne arată încă o dată cât de mic este nivelul pietei moto. Sigur putem să dăm vina pe nivelul de cultură moto de la noi din țară, dar oamenii care se urcă pe motociclete și apasă pe toate butoanele și trag în toate părțile de manete îi găsim și la saloanele de la Milano și Koln. Scopul salonului este să apropie oamenii de motociclete, nu să-i țină departe.
În final concluzia noastră e un pic contradictorie.Pare că deși piața moto este în dezvoltare și asta se vede și în numărul în creștere al motocicletelor pe stradă, SMAEB a intrat în ultimii ani într-un mic declin, cel puțin în ceea ce privește numărul de expozanți. Și totuși, în același timp, unii dintre expozanți recunosc momentul prielnic din piață și-și intensifică eforturile punând accent pe prezența la acest salon, venind cu un număr mare de motociclete și cele mai noi modele.