aprilie 16, 2024

[VIDEO][TEST][BMW]R1250R

Se știe că atât eu, cât și Iulian avem o slăbiciune pentru motociclete naked, așa că atunci când a venit rândul să testăm noul R1250R a trebuit să dăm cu banul. Din fericire, norocul a ținut cu cei puternici și am fost „nevoit” să mă duc până la BMW Motorrad România ca să iau motocicleta de test pentru 3 zile.

Faza pe hârtie
Roadsterul celor de la BMW a primit pentru anul acesta noua motorizare boxer de 1.254cmc cu tehnologia ShiftCam,prezentă pe noile GS-uri, RT și RS . Asta înseamnă automat un plus de putere, noul motor dezvoltând 136cp la 7.750 rpm cu un cuplu maxim de 143 Nm la 6.250 rpm, dar pe care îl simți puternic mai ales de la 5.000rpm, când distribuția variabilă ShiftCam trece pe o camă mai mare și agresivă. Modul în care este livrată puterea poate fi modificat selectând unul dintre cele 4 moduri, doua standard:Road si Rain, Dynamic sau Dynamic Pro fiind optionale.Iar dacă motocicletă este echipată cu suspensie controlată electronic (DynamicESA),în funcție de modul ales, se modifică și amortizarea.
O altă schimbare față de modelul anterior este ecranul TFT prezent de ceva vreme pe celelalte modele BMW, unde ai toate informațiile de care ai nevoie. În rest,în mare este aceeași motocicletă, frânele au rămas tot Brembo, ca la modelul anterior,spre deosebire de restul gamei R care acum folosesc etrieri Hayes branduiți cu sigla BMW, iar la nivel stilistic au fost făcute câteva modificări minore.
Mai jos puteți vedea diferența adusă de tehnologia ShiftCam cât și cc în plus.

Faza pe stradă
Pentru a vedea cum se simt modificările aduse, am decis să fac un drum până la Brăila, unde aveam de gând să asist ca spectator la primele două etape ale campionatului național de dirt-track.
Având în vedere că drumul până la Brăila este destul de drept și plictisitor am hotărât să fac un mic ocol, să o iau un pic înspre nord și apoi să cobor spre câmpie pe la Buzău.
Am plecat spre Ploiești inițial pe A3, timp în care m-am obișnuit cu comenzile , cu cruise-controlul, cu „protecția la vânt”. Fiind un naked te-ai aștepta să fii în bătaia vântului complet, și este adevărat că nu există nimic după care să te ascunzi,poate doar un mic dupa capacele motorului boxer 🙂 . Însă, forma farului, continuată cu o protecție de plastic cu sigla „R1250R” pe ea, cât și unghiul la care este pus ecranul TFT, aruncă curentul de aer cumva peste tine. Apoi pe lateral, au fost modificate aripioarele de plastic, care împreună cu profilul motorului boxer, îți protejează într-o oarecare măsură partea inferioara a corpului. Lucru acesta l-am sesizat prima oară când am mers cu R1250R la BMW Motorrad TrackDays pe MotorPark România, unde am fost uimit să nu resimt un curent de aer prea puternic până pe la 150-160Km/h. Acum nu vă imaginați că protecția este similară cu a unei motociclete touring cu carene, însă mergând cu o săptămâna înainte cu o motocicletă naked clasică, Triumph SpeedTwin,unde clar erai în bătaia vântului, am avut ocazia să văd ce diferența pot aduce doar câteva elemente de design.

După ce am părăsit autostrada, am realimentat la Mizil și am început să urc spre Hales. Bucata această de drum, deși pitorească, nu are un asfalt foarte prietenos, ba chiar am văzut că în unele zone, s-a distrus complet drumul, așa că am lăsat suspensiile modul Road. Motocicleta testată era echipată cu Dynamic ESA, care modifică duritatea suspensiei, prin simplă apăsare a unui buton. De asemenea se poate modifică și cursa amortizorului spate.
De la Hales, am trecut pe modul Dynamic, atât harta de putere cât și suspensia și a început distracția spre Măgura. Am fost surprins total să văd cât de vivace este pe viraje, singura mea teamă fiind să nu ating cu capacele motorului, care mi-au lăsat impresia că „limitează” gradul de înclinare al motocicletei. Noul motor cu ShiftCam îți dă senzația că are resurse fără șfârșit, indiferent de treapta de viteză în care ești. Pe bucata de drum Hales-Măgura,am folosit cu precădere treapta a-3-a, nesimțind nevoia să retrogradez nici măcar la viteze mici, pentru că motorul acesta furnizează chiar și la 2.000rpm 110Nm.
Două alte aspecte care au completat distracția pe această bucată de drum, au fost quickshifterul și evacuarea Akrapovic. În această combinație, motocicletă are o „sonorizare” superbă,atât pe retrogradare când bolborosește grav cât și pe accelerare, mai ales când folosești quickshifterul.
Dacă este să fiu cârcotaș și să mă iau de ceva, frânele mi s-au părut că au un feeling ciudat, parcă nu acționează progresiv, mi s-au părut că sunt cam moi la început după care brusc mușcă din discuri. La un mers mai agresiv nu sesizezi chestia asta, mai mult în oraș sau când mergeam mai relaxat mi-ar fi plăcut să fie mai progresive.
Și am mai avut o mică problemă cu aplicația de pe telefon, când am încercat să folosesc navigația. Noul bord TFT are opțiunea de a conecta telefonul prin bluetooth și a folosi navigația din aplicația BMW Motorrad Connected. Am încercat să bag câteva sate din zonă de test, însă mi-a afișat că nu există drumuri până acolo, probabil că hărțile din aplicație nu sunt chiar updatate.
În rest, a fost o experiență extrem de plăcută, mă așteptăm să fie cumva mai plictisitoare, în gama de nakeduri de la BMW existând un mare rival,campion al mersului sportiv, BMW S1000R. Acum ce-i drept, pentru cei ce preferă genul naked, vorbind strict din punct de vedere al performanțelor, S1000R-ul îi ia fața R1250R-ului, având și un preț apropiat(S1000R începând de la 13.800Eur cu TVA/R1250R începând de la 13.500Eur cu TVA) însă pentru cei ce vor un roadster cu caracter aparte,cu motor boxer, cu cardan,cu o poziție mai confortabilă, R1250R s-ar putea să fie exact de ce au nevoie.

• 9.5/10

Motor: 2 cilindri boxer, 1254 cc
136cp@7,750 rpm
143Nm@6,250 rpm
Ride by wire cu 4 moduri:Rain, Road, Dynamic*,Dynamic Pro* (*optionale)