[TEST][Triumph][Tiger 1200XCa]
În 1936, la International Six Days Trial, motocicletele Triumph Tiger câștigau 3 medalii de aur cu motocicletele Tiger 70, 80 și 90 începand astfel povestea celui mai longeviv adventure tourer. Prima motocicletă adventure tourer modernă a celor de la Triumph, Tiger 900, a apărut în 1993. Acum ne aflăm în 2018, au trecut mai bine de 25 de ani, și lucrurile au evoluat dramatic. Spre norocul nostru avem ocazia să scoatem la plimbare cel mai evoluat Tiger ieșit pe porțile fabricii din Hinckey, în varianta Xca, pe care l-am împrumutat de la Motoboom.
Faza pe hârtie
Gama 2018 Triumph Tiger 1200 a fost împărțită în două categorii, 4 variante XR orientate spre mersul pe șosea, și două variante XC orientate spre off-road, XCa-ul fiind vârful de gama. Toată gama dispune de același motor de 1215cc în trei cilindri ce dezvoltă 141cp @ 9,350 rpm și are un cuplu de 122Nm @ 7,600 rpm. Când zic cel mai evoluat, mă refer în primul rând la toată tehnologia cu care vine acest tigru. În varianta XCa avem suspensie semi-activă controlată electronic (TSAS), ride by wire cu 6 moduri de mers, cornering abs, traction control, quick-shifter (Triumphs Shift Assist), downhill hold, faruri cu led adaptive, ecran TFT, și un joystick de unde să modifici totul. La capitolul confort Tigerul excelează , venind cu ambele săi încălzite, manșoane încălzite de asemenea, un parbriz foarte mare, reglabil electronic, tot din același joystick.
Faza pe stradă
La prima vedere motocicleta asta poate să te intimideze prin gabaritul ei cât și să te copleșească prin multitudinea de setări pe care poți să le faci. Însă după ce te obișnuiești cu joystickul de sub semnalizare, și nu le mai încurci între ele, totul pare natural. Odată urcat în șa, totul devine confortabil și ușor de folosit. Atât de ușor că în mers uiți de cele 250kg(la gol) pe care le are motocicleta. Transmisia e atât de lină încât te întrebi dacă sigur este pe cardan. Toate bune și frumoase până intri în traficul din București și vezi că partea frontală cu plasticele de pe rezervor este destul de lată și trebuie să ai spațiu considerabil între mașini că să poți să te strecori printre ele. Așa că ajungi să aștepți în coloana liniștit, timp în care motorul începe să se încălzească și să degaje o căldură pe care o resimți din plin în zona picioarelor.
Am luat motocicleta de la Motoboom într-o zi de vineri pe la ora 1pm și am dus-o în focarul corporatistilor posesori de BMW GS, în zona Pipera, ca să văd ce reacții stârnește, dar și ca să termin câteva treburi pe care le mai aveam la birou.
Până la 8 seara, când am plecat, am avut timp să mă documentez, să văd ce este cu toate modurile de mers, și cu toate setările. Când am plecat, numai bine orașul era mai liber, așa că am putut să mă joc un pic cu ea.
Am reușit să transform un drum de 20min de la birou-acasă într-unul de o ora jumate. Sunetul celor trei cilindrii, amplificat de toba Arrow cu care vine din fabrică, creează dependență. Am ajuns acasă, am blocat ghidonul din butonul special, pentru că e nevoie de buton special pentru blocare atunci când cheia este wireless, și am intrat în casă gandidu-mă unde să scot tigrul la plimbare a două zi.
M-am trezit dimineață cu un traseu mixt în minte, care să testeze capacitățile și toate sistemele Tiger-ului. Aproximativ 400km, pe ruta București – Târgoviște – Glod – Lacul Bolboci – Sinaia – București. Am vorbit și cu un prieten să mă însoțească, pentru că mi-era teamă nu cumva să fie nevoie să mă lupt să ridic cele 250+ kg prin pădure singur, motocicletă fiind cu cauciucuri de stradă 🙂 .
Cum am ieșit din București, am trecut în modul sport, trecere ce se face în mers selectând din joystick și confirmând prin tăierea gazului din accelerație scurt, am întărit suspensiile, am ridicat parbrizul la înălțimea maximă și blană. Primul lucru care m-a impresionat la drum lung, este protecția la vânt. Atât parbrizul, cât și deflectoarele prezente pe carena frontală fac o treaba excelentă. Eu la 1,85m nu am simțit nimic în cască, chiar nici la viteze mari. Ciclistica motocicletei este foarte bună, iar suspensiile WP o fac să fie extrem de agilă și de distractivă pe viraje. Este senzațional cum se modifică comportamentul motocicletei în funcție de setările pe care le alegi din joystick, fiind foarte important să fii într-un mod corespunzător drumului pe care îl parcurgi. Ca un contra exemplu, am intrat cu ea pe un drum forestier, cu pietre,praf, nisip umed…în modul sport și suspensia pe sport.Traction controlul intra extrem de repede si evident resimțeam fiecare dâmb. Am încercat să trec în modul Off-road, însă pentru asta a trebuit să stationez mai întâi. M-am oprit, a durat câteva secunde până s-au actualizat setările în modul Off-Road și am plecat la drum. Era cu totul altceva. Puterea transferată era fix cum trebuie, Traction Controlul intră mult mai puțin, o cu totul altă experiență. Pur și simplu eram pasager pe motocicletă, admirăm peisajele, fără să mă concentrez la felul în care trag de accelerație sau cât de tare frânez, motocicleta făcea totul pentru mine.
La Cabana Bolboci m-am hotărât să urc până la Podul cu Florile. în ciuda sfaturilor unui posesor de KTM 1190 Adventure R din Brașov, care m-a avertizat că drumul este rău. Într-adevăr, drumul a fost mai rău decât ce văzusem până atunci, însă nu de speriat și din nou nicio problemă pentru Tiger până am ajuns la o zona cu alunecări de teren unde singură soluție era să trec printr-o baltă mai mare plină cu noroi.Fiind cu cauciucuri de stradă am renunțat.
A urmat o tură până la cabana Padina mergând pe malul lacului Bolboci, pe partea cu drumul asfaltat. La întoarcere, Bogdan, “cameramanul de serviciu”, a mers și el cu Tiger-ul, asta pentru că la începutul zilei a zis că în ciuda aspectului și a tehnologiei Tiger-ului, el tot GS și-ar lua, pentru că “vede multe pe stradă și înseamnă că sunt bune”. După câțiva kilometri, când ne-am oprit să facem schimb de motociclete, s-a lăsat cu căutat liste de prețuri la Triumph. Nu poți să rămâi indiferent la confortul pe care ți-l ofera, agilitatea cu care se mișcă motocicleta și felul în care trage motorul în 3 cilindrii.
După, au mai urmat cei aproximativ 25km de drum forestier până la DN72, câțiva kilometrii până la Sinaia și apoi drumul clasic pe DN1 până la Bucureșți, care a fost un deliciu. Deși ne-a prins și seară,farurile cu LED adaptive te ajuta sa vezi foarte bine drumulu.Totul este atât de confortabil încât nu-ți vine să te oprești din mers. Având în vedere că motocicletele acestea sunt făcute ca să parcurgă sute de kilometri, autonomia oferită de cei 20L ai rezervorului sunt importanți. În testul nostru, motocicleta a avut un consum mixt de 6,1L/100Km. Asta inseamna un range in jur 300Km cu un plin. Iar în regim de croazieră,cu cruise controlul setat la 130km/h, motocicleta a arătat un consum instant de aprox. 5,20L/100Km.
Părerea noastră
-
8/10
-
8.5/10
-
10/10
-
7.5/10
-
8.5/10
Rezumat
Triumphul Tiger 1200XCa este o motocicletă cu care aș pleca să descopăr lumea. Dacă aș pleca singur, m-aș rezumă la cea civilizată sau cea care nu este în zone foarte izolate și asta din teamă de a nu trebui să mă lupt singur să ridic cele 250Kg+ ale motocicletei.
Confortul pe care ți-l oferă, o fac ideală pentru ture lungi.
Sunetul celor trei cilindrii și vivacitatea motorului de 1215cc crează dependență și te fac să nu vrei să te mai oprești din mers cu ea, poate doar pauze scurte de realimentare.
Toate tehnologiile de care dispune o fac să fie extrem de versatilă,de adaptabilă la orice condiții de pe drum și foarte ușor de mers cu ea.
Calitatea materialelor și atenția pentru detalii sunt la un nivel ridicat și îi dau un aer aparte.
Prețul te poate face să strâmbi un pic din nas,însă dacă o luăm strict după preț, în această categorie, la niveluri de echipare similare, Triumph-ul este chiar mai ieftin decât unele contracandidate.
Singurul reproș pe care îl am la adresa ei este căldură pe care o degajă motorul. Câteodată îți vine să verifici dacă nu ai uitat încălzirea în șa pornită 🙂