octombrie 3, 2024

[TEST][Yamaha][MT-09] Ce se întâmplă cu huliganul după ce-l scoți din oraș

Gama MT este un mare succes pentru Yamaha, de la apariția ei acum mai bine de 4 ani, fiind vândute peste 150.000 de unități . Gama începe cu motociclete de capacitate mică de 125cc și 300cc, continuă cu MT-07 de capacitate medie și țintește spre riderii experimentați cu MT-09 și MT-10. După ce lumea s-a îndrăgostit de fața de Transformers a MT-ului 10, cei de la Yamaha s-au gândit că e timpul pentru un facelift și la MT-09, pentru a-l integra mai bine în această identitate stilistică ce te duce cu gândul la filme SF cu roboți, alieni și predatori. Zic asta pentru că în cele două zile în care am mers cu MT-09 asta a fost reacția comună a trecătorilor la semafor : “Zici că e extraterestru, zici că e din Transformers”… Mie personal îmi place cum arată nouă față, mi se pare că se potrivește foarte bine cu caracterul de huligan, de streetfighter, al acestei motociclete.

Faza pe hârtie
Cum este firesc, înainte să mă duc să iau motocicleta de la Motodynamics, importatorul Yamaha în România, m-am documentat despre această motocicletă. Așadar avem un naked de 193kg cu un motor de 847cc, cross-plane în 3 cilindrii care dezvoltă 115cp @ 10.000rpm și cu un cuplu de 87.5 Nm (8.9 kg-m) @ 8,500 rpm așa cum aveam până acum.Toți acești cai sunt controlați de 3 moduri de mers (ce modifică modul în care reacționează motorul la accelerație), și traction control cu 2 nivele, plus posibilitatea de a-l decupla. Modelul nou, cu facelift,pe lângă masca frontală redesenată cu faruri cu LED, vine cu oglinzi noi, un suport de numere nou, codița redesenată și mai scurtă, dar mai ales cu slippery clutch, quickshifter, și o suspensie îmbunătățită. Dar ca de obicei, pe mine mă interesează cum se transcriu în mers toate aceste date și cum se simte motocicleta pe stradă.

Faza pe stradă
Am luat motocicleta într-o dup-amiază de vineri pe la ora 17:30. Asta a însemnat că până acasă a trebuit să mă strecor prin tot traficul bucureștean scăpat de la serviciu în căutarea libertății weekendului. Prima senzație a fost legată de poziția pe ea, care mi s-a părut ciudată. Mi s-a părut foarte îngust rezervorul și greu de simțit cu genunchii. De asemenea poziția ghidonului care este mai înaltă, mi s-a părut diferită față de alte naked-uri, parandumi-se mai apropiată de un supermoto. Faptul că scărițele sunt trase un pic mai în spate te fac să ai o poziție înclinată pe motocicletă deși ghidonul este destul de înalt. Totuși poziția această înalta a ghidonului o face să fie foarte manevrabilă, te strecori ușor cu ea printre mașini.
Apoi mi-am adus aminte de vorbele unui prieten, posesor de MT-09, care îmi spusese că el merge doar în modul Standard sau B(rain) prin oraș. Până acasă, aproximativ 50min, am mers în modul B, linștit, potolit, printre mașini… După ce s-a mai înserat și s-a mai liniștit traficul, am ieșit să dau o tură prin oraș, pentru că la urmă urmei toată lumea zice despre această motocicletă că este stilul streetfighter/huligan.
Prima schimbare la modul Standard de la B s-a simțit imediat, motocicleta a devenit mai vioaie, dar neînspaimantoare. Așa că am trecut la modul A, cel mai agresiv.
Prima accelerare în modul A mi-a produs un gol în stomac instant. Este incredibil cât de tare se schimbă modul de livrare al puterii și modul în care accelerează motocicleta. Spre deosebire de MT-10 unde schimbare modurilor nu mi s-a părut atât de evidență. Pot să zic că m-a speriat atât de tare încât am trecut Traction Controlul în modul 2, cel mai intrusiv.
Și toată nebunia asta de accelerație este acompaniată și de un sunet deosebit din toba scurtă de sub piciorul drept, care peste 6000rpm începe să pornească alarmele mașinilor. Combinația asta de accelerație și sunet da dependență și d-asta zic că motocicleta asta este de-a dreptul periculoasă:). Clar nu este o motocicletă pentru începători.
Oricât de olimpic la matematică ai fi și oricât de respectuos cu doamnele în vârstă de pe scară ești, după două accelerări în modul A o să vrei să-i dai burnout la semafor, să pleci pe o roată. Chiar este o motocicleta care te transformă într-un huligan.

A două zi am plecat spre Râșnov, Cheile Dambovicioarei, culoarul Rucăr-Bran împreună cu Iulian, mai multe detalii despre excursia noastră găsiți aici.
I-am făcut plinul ,14L, și am plecat cu un ghiozdan în spate să văd cum se simte în afara orașului. Motocicletele naked nu sunt pentru cei ce caută confortul, chiar și cu parbrize aftermarket, peste 120Km/h o să te bată vântul destul de tare.

Ei bine, MT-09, este un naked pur, n-are niciun pic de parbriz, mai mult bordul este minimalist pus într-o parte, unde clar nu te protejează de vânt. Am fost plăcut impresionat să văd că designul măștii frontale aruncă cumva aerul peste rider. Eu la cei 1,85m evident că am simțit vântul din plin, însă nu am simțit turbulențe în cască sau curenți care să mă deranjeze la mers, chiar și la viteze mai mari. Probabil forma alungită a măștii frontale a fost special proiectată astfel încât să funcționeze ca un deflector de vânt.

Până la Predeal am fost mai mult o „plimbare” de duminică, viteză constantă, nici nu sunt foarte multe viraje. Adevărata distracție a fost pe Pârâul Rece și prin Cheile Dâmbovicioarei. Prima impresie pe viraje a fost că suspensia este un pic moale. Acest fapt este un fel de caracteristică comuna pentru gama MT, fiind un compromis pentru a avea o ținută confortabilă și pe drumuri mai puțin bune, însă o dată ce te obișnuieșți cu acest comportament, știi cum să abordezi virajele și poți să te distrezi de minune. Mi-a plăcut foarte mult cum se simte motocicleta când începi să tragi de ea mai tare, să o forțezi. Personal mi-a plăcut foarte mult treaptă a3-a pe viraje, oferind suficient cuplu la ieșirea din ele. Am avut posibilitatea din plin sa testez si cum intra Traction Controlul, pe drumul dinspre Sirnea, fiind foarte mult nisip pe curbe. Sincer, la cum trage motocicleta in modul A, cred ca era obligatoriu sa aiba Traction Control. Mi s-a intamplat si in oras cand plecam de la semafor sa intre, desi era setat in modul 1, mai putin intrusiv.
Dacă la început mă bagase un pic în sperieți , modul A, tot drumul l-am făcut în acest mod, pentru că asa cum am spus, accelerația MT-09 dă dependență, însă îți trebuie ceva timp să te obișnuieșți cu ea că să-ti placă. Spun asta, pentru că am făcut schimb cu Iulian care venise cu un BMW S1000R, și după aprox 40km, prima impresie a lui a fost că este prea violentă și are accelerația greu de controlat.
Pentru cei interesati de aspecte mai practice, cum ar fi consumul, cei de la Yamaha zic ca este 5,5L/100Km. Eu in plimbarea de aproximativ 450km am avut un consum de 5,7L/100Km.

Ce mi-a plăcut foarte mult la această motocicletă:
1. Modul în care livrează puterea motorul CP3 , care îi conferă un caracter unic. Îți trebuie ceva timp să te obișnuiești cu violența lui, însă dup-aia o să fii dependent de aceste ruperi de ritm.
2. Sunetul pe care îl are motocicleta peste 6000rpm, chiar cu tobă stock.
3. Faptul că are Quickshifter și slippery clutch. Ai fi tentat să zici că ambele sunt niște mofturi, însă la cât de violentă este această motocicletă, mi se par niște lucruri must have pentru a avea o cursivitate in toata nebunia asta dezlantuita.
4. Designul futurist și masca frontală cu faruri cu LED,care pe lângă faptul că luminează foarte bine noaptea, te ajută să fii mult mai vizibil în trafic.

Ce nu mi-a plăcut la ea :
1. Bordul, deși mi-a plăcut faptul că este compact și ocupă puțin spațiu, mi s-a părut greu de citit în ceea ce privește turațiile motorului și n-am înțeles de ce este necesar un martor verde în bord care să te anunțe că funcționează quick-shifterul. M-a cam zăpăcit faptul că era de culoare verde, de multe ori având impresia că motocicletă este în Neutru sau am uitat semnalizarea.
2. M-am împăcat destul de greu cu poziția care mi s-a părut ciudată. Pentru cei peste 1,85m s-ar putea sa nu fie cea mai comoda pozitie, motocicleta fiind destul de micuta si compacta. Faptul că rezervorul este foarte îngust m-a făcut să simt motocicleta ciudat si mi-a trebuit ceva timp sa ma obisnuiesc cu pozitia.
3. Cat am mers prin trafic cu ea,la viteza redusa, printre masini, s-a incalzit destul de tare, ceea ce este normal, insa caldura emanata se resimtea puternic. S-ar putea sa fie un pic dificil sau neplacut din cauza acestui aspect sa faci naveta la serviciu zilnic prin oras.

Părerea noastră
  • 9/10
    Motor - 9/10
  • 8/10
    Ciclstică , manevrabilitate și frâne - 8/10
  • 9/10
    Dotări standard - 9/10
  • 9/10
    Fun factor - 9/10
  • 8/10
    Raport calitate / preț - 8/10
8.6/10

Rezumat

Motocicleta asta strigă cât poate de tare distracție. Este extrem de distractivă atât în oraș,dezlănțuind haosul din semafor în semafor,cât și în afară orașului, pe niște drumuri virajate,poate la o ieșire de 2-300km. Poți să faci și touring cu ea, însă nu va fi la fel de comodă ca de exemplu Tracer-ul de 900 care are același motor.
Este o motocicletă naked sportivă cu un caracter aparte, ce se diferentieza în clasa sa atât prin design cât și prin motorul CrossPlane în 3 cilindrii.
Toată puterea asta declanșată brusc poate să fie pentru unii mumă, pentru alții ciumă, de aceea trebuie menționat că este o motocicletă pentru rideri experimentați.
Un alt aspect care o face atractivă, este faptul că vine cu un pachet considerabil de dotări : faruri LED, Quick Shifter, Slippery Clutch, ABS, Traction Control toate astea la un preț extrem de competitiv, un pic sub 9000Eur.

Lasă un răspuns

Please disable your adblocker or whitelist this site!