[Tips’n’Tricks] Cum să descifrezi tainele RoadBook-ului și să navighezi “ca la Dakar”
CE ESTE UN ROADBOOK?
Un roadbook este doar un mod de a descompune traseul dorit al unui raliu în bucăți mici,numite way-point-uri si check-pointuri, fiecare oferindu-vă informații specifice. Pentru a urma traseul, trebuie să citiți roadbook-ul de la stânga la dreapta în timp ce călătoriți, în același mod în care ați citi o bandă de desene animate.
Deși ar putea părea ca un cod nedescifrabil, un papirus egiptean cu heroglife, cum îmi place mie să-i spun, este de fapt un sistem destul de simplu.
Formatul cel mai popular este cel cu 3 casete pe rând, însă în funcție de organizatori formatul și abrevierile din roadbook pot diferi.
Prima casetă din stânga îți arată numărul waypoint-ului pe traseu(pătratul mic din colțul din dreapta jos al casetei), distanța în kilometri la care se află waypoint-ul respectiv față de start , iar mai jos îți este indicată și distanță în km față de waypointul anterior ((pătratul mic din colțul din stânga jos al casetei).
A doua casetă, cea din mijloc, este o reprezentarea grafică, foarte succintă, a ceea ce ar trebui să întâlniți în realitate pe traseu în acel punct. Săgeata este ruta pe care trebuie să o urmezi, iar toate ilustrațiile sau literele vă oferă informații cu privire la ceea ce veți vedea în jurul vostru în acel loc. Tot în această casetă veți găși informații referitoare de direcția de deplasare furnizate în grade cap compas. Cap compas este direcția în care trebuie să fii îndreptat față de nordul magnetic, pentru a rămâne pe ruta corectă. Tot în această casetă puteți întâlni informații suplimentare legate de pericole. Pentru pericole de obicei este folosit ca marcaj semnul exclamării, cu cat sunt mai multe semne de exclamare puse, cu atat pericolul este mai mare (când vedeți 3 semne de exclamare să știți că „e groasă” – Mani Gyenes ne povestea la întoarcerea de la Dakar 2020, că piloții de top, cei din categoria Elite, iau mâna din gaz doar când întâlnesc !!! ).
Iar a treia casetă conține diverse informații și notițe ajutătoare, cum ar fi limitări de viteză.Mai jos aveți un exemplu cu simbolurile care sunt folosite de obicei într-un roadbook.
Ca să puteți naviga folosind informatiilde de pe roadbook aveți nevoie de un derulator de roadbook, un tripmaster și o busolă care să indice direcția cap compas. Derulatorul pentru a putea parcurge în mers roadbook-ul, tripmasterul pentru a ține cont de kilometri parcurși și de a compară cu cei indicăți pe roadbook, iar busola pentru a vă asigura că mergeți în direcția corectă.
Știu, primul instinct o să fie să vă întrebați de ce va trebuie și tripmaster dacă oricum aveți și în bord kilometrii parcurși…Pentru că este aproape imposibil să mergi fix pe traseu și să faci exact același număr de kilometri marcat în roadbook. În momentul în care să zicem că ajungi la way-pointul de la kilometrul 155, dar tu până acolo te-ai mai pierdut de două-trei ori pe traseu și ai mai făcut 4-5km în plus…sau poate „ai mai tăiat curbele” și ai mai puțin kilometri pe bord…cert este că odometrul din bord nu îți mai indică corect.
În momentul în care ai ajuns la way-pointul care trebuie, având trimpasterul, poți compara ce indică el cu ce este pe roadbook și poți reseta la valoarea corectă.
Pentru începători și amatori, varianta cea mai la îndemână, este un derulator de roadbook manual, iar în loc de tripmaster să folosiți o aplicație de telefon (Free to Ride Rally Tripmaster), așa cum am făcut noi la RoadBook Adventure Challenge, care ține loc atât de tripmaster cât și de busolă. Dezavantajul acestui setup este faptul că este un pic dificil să derulezi manual și pierzi ceva timp cât încetinești că să derulezi. Legat de aplicatia de tripmaster, fiind o aplicație ce face tracking GPS, se poate să mai apară abateri de calcul și distanțele să nu fie chiar corecte, dar ai posibilitate să le actualizați la fiecare way-point cu cele trecute în roadbook.
Teoretic, dacă în roadbook ai și informația privind distanța față de way-pointul anterior, ai putea să folosești această informație și odometrul motocicletei, resetand de fiecare dată la 0 când ajungi la un way-point, însă în realitate ai pierde foarte mult timp făcând acest lucru.
După ce ai dat de gustul rally raid-ului și ai început să ai ceva experiență în a merge folosind roadbookul, probabil că îți vei dori să mergi mai tare, să devii mai competitiv, iar acest setup te va ține pe loc, așa că poți trece la un set-up profi de rally raid cu un derulator electronic, ceva similar cu ce are Mani Gyenes pe motocicletă lui de Dakar. Și dacă tot am zis de Dakar, poți află mai multe informații despre structura roadbookului și abrevierile folosite la Dakar de aici.
CÂT DE GREU ESTE ÎN REALITATE
Acum că știm teoria, lucrurile ar trebui să fie mai ușoare în practică sau cel puțin să dispară teama inițială cauzată de neînțelegerea „heroglifelor din papirus”.
Cheia pentru a naviga ușor, folosind road-bookul este să stai cu ochii pe kilometri parcurși, să compari cu cei scriși pe road-book și de asemenea să ții direcția corectă de mers verificând indicația de cap compas în way-point-ul respectiv.
Însă știți că de la teorie la practică este diferență mare, așa că până nu încercați, nu veți ști cum e. Uitându-te la un road-book acasă nu ai cum să simți aceea panică ce te cuprinde pe traseu, mai ales la început, când te întrebi dacă ai luat-o pe unde trebuie sau nu…ai dubii, dar nu vrei să te întorci la way-pointul anterior…și mergi înainte cumva cu reținere , sperând că la următorul way-point vei găși ceva similar cu ce este desenat pe road-book.
Noi am avut această primă experiență la Roadbook Adventure Challenge Colibița și ne-am distrat foarte tare, chiar dacă primii 5km au fost „terifianti” și plini de întrebări existențiale. Nu putem decât să ne imaginăm cum ne-am descurca la „olimpiada internațională de roadbook”, Dakar :