[Tips&Tricks] 4 din 10 căști certificate DOT nu reușesc să treacă testele de siguranță. Tot ce trebuie să știi despre DOT.
DOT sau FMVSS 218 este standardul de siguranță pe care orice cască vândută în SUA trebuie să-l respecte. Este dacă vreți un set minim de parametri de siguranță pe care o cască trebuie să-i respecte. Este o problemă însă, modul în care se obține această certificare. Fiecare producător desfășoară propriile teste în urma cărora își asumă că respectă standardul, urmând ca după aplicarea stickerului DOT Certified să poată fi comercializată.
Abia apoi National Highway Safety Administration (NHTSA), care este organizația care asigură respectarea standardului, poate solicită testarea oricărei căști vândute. Practic NHTSA face o listă cu modele de căști pe care vrea să le testeze și o asigneaza unui laborator individual. Aceștia cumpără căștile dorite din comerț și le testează. Începând cu Decembrie 2018, ACT Labs California sunt firma însărcinată de NHTSA să facă aceste testări, în trecut testele făcându-se la laboratoarele celor de la Southwest Research Institute din Texas.
În metodologia standardului DOT nu este specificat numărul de căști/mostre, care trebuiesc testate.
Atfel si dacă o singură cască cumpărată de pe raft și testată, nu respectă parametrii, atunci îi este retras titlul de DOT Certified, căștile sunt retrase de pe piață, iar amenzile pot ajunge până la 5,000$ per cască comercializată pentru producător.
Raționamentul acestei abordări este să evite ca producătorii să facă special un lot pentru testare.
Totuși această abordare lasă loc la greșeli. O dată, producătorul făcând propriile teste, poate interpreta rezultatele sau le poate influență, iar a doua oară, până în momentul în care testarea unei căști din comerț confirmă că avem o cască nesigură, deja mai mulți motocicliști pot să fi achiziționat acea cască.
Rezumatul testarilor NHTSA 2014-2018 | ||||||
Anul | Total testate | Total Neconforme | Nu au trecut controlul | Etichetarea eșuată numai | Investigari | Rechemari |
2018 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
2017 | 34 | 17 | 10 | 7 | 14 | 0 |
2016 | 24 | 13 | 9 | 4 | 12 | 3 |
2015 | 33 | 19 | 16 | 3 | 14 | 6 |
2014 | 31 | 19 | 16 | 3 | 3 | 1 |
Total: | 124 | 69 | 52 (41.9% din total) | 17 | 43 | 10 |
Sursa acestui raport : https://icsw.nhtsa.gov/cars/problems/comply/index.cfm Pentru a vedea exact marca si modelul castilor ce au picat testele accesati acelasi link selectati Equipment si FMVSS , faceti click pe „Submit Search”, dupa care selectati „218” (numarul standardului DOT) si apoi anul dorit.
Nu știu ce este mai îngrijorător, faptul că peste 40% au picat testele sau că din 2014 până acum doar 124 de căști/modele au fost testate. Faptul că o cască a fost testată în 2018, nu arată de câți ani era comercializată aceasca cască care a picat testele sau câte unități din modelul respectiv au fost deja vândute.
Testele care sunt necesare pentru o cască să fie certificată DOT
Standardul american DOT folosește 3 dimensiuni și greutăți pentru capetele de test. Mărimea S de 3,5Kg, mărimea L de 5Kg și XL de 6,1Kg.Acestea sunt introduse în interiorul căștilor, urmând prin intermediul unor senzori să înregistreze forțele ce acționează în timpul unui impact capacitatea castii de absorbție si atenuare a impactului.
Primu test de impact este un test de cădere liberă.
DOT utilizează un sistem cu ghidaj cu șină, astfel încât casca cade exact în aceeași poziție de la o înălțime de 1.83m, fiind realizate două teste de cădere liberă cu fiecare cască, pentru a se vedea capacitatea de disipa energia unui impact secundar în același loc. DOT utilizează o nicovală cu o suprafață plată și una semisferică ca zona de contact.
Pentru DOT limita acceptată este de 400G ( cea mai mare, comparativ cu celelalte standarde). Apoi este testul de străpungere care utilizează un corp metalic ascuțit de 3Kg, care este lăsat să cadă liber spre cască de la 3m. Corpul ascuțit poate pătrunde în cască, dar nu trebuie să atingă capul metalic de test din interior.Standardul necesită doar carcasa castii sa reziste la strapungere, singura cerinta pentru viziera fiind ca vizibilitatea periferică să nu fie mai mică de 105 ° față de linia mediană a căștii. De asemenea proiecțiile de pe suprafața căștii (aerisiri, nituri etc.) nu trebuie să depășească 5 mm.
Pentru verificarea sistemului de prindere, DOT utilizează doar un test static. Se agață de cureaua de prindere a căștii un corp cu greutatea de 22.7kg pentru 30 de secunde, apoi se aplică o greutate de 113,4Kg timp de 120 de secunde, după care se verifică dacă cureaua s-a întins cu mai mult de 2.5cm față de primul test.
Detalii mai multe despre aceste teste găsiți aici
Dacă toate aceste teste au fost trecute, atunci casca este certificată DOT.
Noi trăind în Europa, ar trebui să fim feriți de această problemă, toate căștile vândute în UE trebuind să fie conforme cu ECE.22.05, care în opinia noastră (comparând în parte fiecare standard), oferă un grad mai ridicat de protecție decât DOT.
Acum nu se știe niciodată cum s-a “pierdut”o cască făcută pentru USA și a ajuns la noi, mai ales că OLX este plin de tot felul de căști.Totuși pentru a verifica faptul dacă casca dvs. a picat testele și a fost inițiat un proces de rechemare puteti folosi acest link https://www.nhtsa.gov/recalls