sâm. Mar 6th, 2021

[Tips&Tricks] Pregătirea motocicletei pentru iarnă. Sfaturi și mituri despre iernat

Îi faci plinul,o bagi în garaj, îi scoți bateria și cum vine primăvară…brappp! E bine nu e chiar atât de simplu. Dacă nu ai timp, “merge și așa”, însă dacă ții la motocicleta ta, și nu vrei să te dezamăgească în primăvară, iată câțiva pași că ar fi bine să-i urmezi.

1. Dacă ești ca mine și tragi cât poți de mult de sezon, este foarte probabil ca ultimele plimbări să fie nu tocmai în cele mai bune condiții atmosferice. Așa că primul pas ar trebui să fie o spălare completă, în care te asiguri că ai îndepărtat toată mizeria, praful și chiar și sarea (dacă ai mai mers după ce a fulguit puțin și au apărut deja mașinile care împrăștie material antiderapant). Când zic spălare completă, ma refer inclusiv la curățat și uns lanțul și dacă vă place să aveți grijă de motocicleta voastră “manicaliamente”, vă recomand și un strat de ceară pe vopsea sau produse de protecție a vopselei și plasticelor (preferatul meu este Shine&Go de la Motul).

2. Umple rezervorul cu benzină și adaugă un stabilizator de combustibil. De ce ? Pe durata ierniii, din cauza diferențelor de temperatură, poate apărea condens în rezervor. În cazul rezervoarelor de tablă problema este mai stringentă întru-cât poate apărea rugina, dar de asemeanea și în cazul rezervoarelor de plastic pot apărea probleme la pompa de benzină. Stabilizatorul de combustibil este recomandat pentru ca benzină din rezervor să-și păstreze proprietățile și pentru a proteja instalația motocicletei având în vedere că va stă oprită o perioada lungă de timp(4-5 luni). După ce adăugați stabilizatorul e bine să lăsăți motorul să meargă puțin, astfel încât amestecul să treacă complet prin întreg sistemul de alimentare. La începutul noului sezon veți avea o motocicletă fără rugină în rezervor și cu rezervorul plin, gata de plimbare.

3. Scoateți bateria de la motocicletă și puneți-o din când în când pe un redresor. Bateriile cu acid se descarcă în timp, iar neutilizarea pentru o lungă perioadă de timp va goli complet bateria. Sunt o serie de redresoare pe care le gășiți pe piață, cea mai ieftină varianta ar fi “redresorul de la Lidl” care era la un momentdat pe la 70Ron sau gășiți o multitudine de redresoare pe site-uri ca eMag.ro sau e-acumulatori.ro
Dacă pînă acum am vorbit de minimul necesar, mai departe, următorii pași sunt optionali doar pentru cei ce țin la motocicletă lor.
Daca aveți baterie tip Lithium-Ion, atunci ați mai scăpat de o grijă, trebuie doar să deconectați borna “-” . Rata de descărcare a acestor baterii este mult mai mică(0.35-2.5% pe lună) comparabil cu cea a bateriilor cu acid (aprox 3–20% pe lună).

4. Curățați și ungeti lanțul. Dacă tot ați spălat-o și nu vreți să aveți vreo surpriză în primăvară, să vă treziți cu lanțul ruginit, e bine să curățați și mai ales să ungeti lanțul înainte să abandonați motocicleta în garaj.

5. Aveți grijă la cauciucuri. Aici părerile sunt împărțite, unii consideră faptul că motocicleta va sta nemișcată pentru un termen destul de lung poate deforma cauciurile, alții se tem de faptul că existența unui contact cu betonul rece poate deteriora cauciucul…mai demult citisem un studiu al celor de la Dunlop care zicea că atât timp cât ai presiunea corespunzătoare, nu ar trebui să fie nicio problemă. Dar ca să scapi de orice grijă, Ideal ar fi să ridicați motocicleta pe o pereche de standere. Dacă aveți cric central, atunci v-ați scos, nu mai este nevoie să dați bani și pe standere. Dacă nu, o soluție ar fi să o mișcăți din când în când, că să schimbați zona de contact a cauciucului cu solul. Alții zic că și niște cartoane băgate sub cauciuc ar ajuta, însă nu știu cât de eficientă este metoda. Cel mai important este să aveți grija să nu fie cauciucrile dezumflate.

6. Pentru a evita umezeala ce ar putea coroda valvele și pereții cilindrilor puteți prinde o pungă de plastic sau o cârpă pe gura tobei de eșapament și pe airboxul filtrului de aer. De exemplu la fosta mea motocicletă, se întâmpla adesea când nu mergeam mult timp cu ea să se depună praf care îmi bloca clapeta din interoriul tobei sau o făcea să meargă foarte greu ceea ce făcea motorul să meargă iregulat în primii kilometri.

7. Depozitează motocicleta într-un loc sigur și ferit de variațiile bruște de temperatură, ideal ar fi un garaj încălzit.

Mituri despre iernat :

1. Îi mai dai o cheie din când în când, o lași să meargă un pic…și n-ai nicio treaba cu bateria în primăvară… O punere în funcțiune de scurt timp, mergând motorul în gol pe loc pentru intervale scurte de timp s-ar putea să goliți bateria. Este bine, dacă vremea vă permite, mai degrabă să porniți motorul, să-l aduceți la temperatura de funcționare și să faceți o plimbare scurtă de 20-30min. În primii ani am pățit de mai multe ori să pornesc motocicleta în garaj o data la 3-4 săptămâni să o las să meargă, iar fix când a venit primăvara să mă trezesc cu bateria goala.

2. Ce rost are să schimb uleiul acum, că s-așa nu merg…îl schimb în primvară să fie fresh…Mi-a trebuit ceva vreme să înțeleg și să accept faptul că este mai bine și mai comod să schimb uleiul la sfârșitul de sezon. Ca mulți alții preferăm, să aștept primăvară, “că să încep sezonului cu un ulei nou”. În primul rând, motocicleta va sta pe loc mult timp nemișcată. Lăsând-o cu uleiul vechi, toate mizeriile din uleiul ars au timp să se depună în liniște. De aceea mai bine, dacă tot o abandonezi pentru câteva luni, să o faci cu un ulei nou, proaspăt, care oricum nu își pierde din proprietăți până în primăvară. În plus sezonul următor nu mai ai nicio grijă, eviti si aglomeratia de la service-urile moto.

3. Benzina de acum are deja o groaza de aditivi, ce rost mai are să pun și stabilizator… Cum zicea și reclama “poți să canti la injectoare”, dar doar daca există un flux constant în care aditivii de curățare, cum este 2-Ethylhexanol) și anti-coroziune își fac treaba. Doar că fiecare aditiv are timp diferit de evaporare, motocicleta stând pe loc, încet-încet apar depuneri ce pot bloca carburatoarele sau pompa de injecție…Pentru motocicletele cu carburatoare este și mai importantă golirea carburatoarelor în vederea iernării, pentru că depunerile din benzina pot micșora secțiunea jicloarelor, stricând amestecul benzină/aer.
În plus mai este o problemă cu etanolul prezent în benzină, cam toate sortimentele de benzina de la noi conțin intre 5% și 10%. Etanolul este o substanță higroscopică, adică absoarbe umezeala din atmosferă. O alta problema ar mai fi și faptul că etanolul ataca plasticul, de aceea daca aveți rezervoare din plastic este mai bine să le goliți daca nu utilizați o perioada mai îndelungată motocicleta.
Așadar, cea mai la îndemână soluție este folosirea unui stabilizator. Trebuie doar să adaugi stabilizatorul în rezervorul plin de benzina și să tii motorul pornit un minut, cât noul amestec să circule prin motor.

Daca ai respectat tot ce am scris aici, ai toate șansele ca în primăvară, cum s-a făcut frumos, să ieși la plimbare fără bătăi de cap.

Lasă un răspuns