[Tips&Tricks] Rucsac normal vs rucsac moto
Fie că faci naveta la serviciu zi de zi sau pleci în plimbare pentru o zi, un weekend sau și mai mult, trebuie să ai unde să cari câteva lucruri de bază. Dacă nu ai „cutii” puse pe motocicletă, atunci cea mai convenabilă soluție este un rucsac. Cred că nu este motociclist care să nu fi purtat cel puțin o dată un rucscac. Dacă în oraș, pe distanțe scurte, lucrurile sunt destul de simple și probabil ai putea să folosești orice rucsac, ghiozdan, geantă de laptop, la drum lung vei simți diferența dintre un rucsac dedicat pentru moto și unul obișnuit.
Mie mi-au trebuit 3 ani că să realizez avantajele unui rucscac dedicat moto. Când am început plimbările cu motoroute-ul prin țară, foloseam un rucscac de 25L de la Decathlon pentru drumeții pe munte. Era un model cu spatele ramforsat,foarte rigid, care avea și posibilitatea de a-i adaugă un rezervor de apă din care să bei în mers și în plus avea și o centură în jurul mijlocului pentru a-l fixa mai bine pe corp. Deși era foarte util și practic pentru drumeții, pentru moto nu a fost niciodată comod. Mereu se agățau bretelele în protecțiile gecii când îl puneam sau îl dădeam jos, materialul din care era făcut nu rezista deloc la ploaie, iar cel mai deranjant era faptul că atunci când îl aveam în spate, trebuia să-l țin foarte jos ca să nu se atingă de spatele căștii. Drumul până la Brno din 2016, când având un bagaj pe a doua șa, m-a forțat să-l țin mai sus, astfel încât îmi apăsa pe cască limitându-mi mișcarea, m-a deternimat să renunț la el.
Apoi am folosit un ghiozdan pentru laptop HP, foarte compact și foarte încăpător în același timp, în care îmi încăpeau toate sculele pentru filmat de atunci și erau și bine organizate. Asta era singurul lucru bun la el, avea multe buzunare, în rest distribuirea greutății nu era gândită pentru mersul pe motocicletă și mă cocoșa la drum lung. În plus, când îl folosești pe motocicletă rucsacul este abuzat mai mult decât un în condiții normale, așa că s-a deteriorat foarte repede. Atât de repede încât asta este singura poză pe care am găsit-o cu el.
Nu m-am învățat minte și am continuat cu ghiozdanele de laptop. De data aceasta unul și mai compact, de la Lenovo, avantajul acestuia era că puteam să-l prind pe șaua pasagerului fără să iasă în afara motocicetei prea mult. Însa fiind foarte compact nu prea mai încăpeau alte lucruri în afară de echipamentul pentru filmat, așa că l-am folosit doar la plimbări de o zi. Iar pentru plimbări mai lungi, aveam încă un ghiozdan de laptop Targus, mult mai mare, în care îmi încăpea chiar un trepied mare. Cu ambele, aceleași probleme, purtându-le în spate cu dronă, camere și trepiede, aveam aceleași dureri la spate. Pe la mijlocul zilei, după vreo 200km în șa, începeam să simt toată greutatea pe umeri.
Problema cu rucsacurile normale sau ghiozdanele de laptop este că sunt gândite pentru a fi purtate în spate atunci când mergi cu spatele drept. Cum de cele mai multe ori pe motocicletă nu se întâmplă asta, de multe ori resimți din plin greutatea. Apoi nefiind gândite pentru a fi luate peste geci cu protecții, de multe ori îți limitează mișcările, ceea ce îți poate diminua plăcerea pe două roți și în același timp te poate obosi mult mai repede. În plus nu sunt făcute să fie trase prin curenți de aer puternici, ceea ce înseamnă că o să te trezești cu bretele fâlfâiind în mers care te lovesc sau mai rău cu fermoare desfăcute (*asta am pățit-o cu primul ghiozdan de laptop folosit, dar au fost pagube minore, am pierdut doar un încărcător de telefon).
După toate aceste experimente și având în vedere că greutatea încărcături a crescut, cu timpul tot adăugând diverse camere, am decis să-mi iau un rucsac moto dedicat și în cele din urmă am ales un rucsac moto extrem de popular, R20 de la Kriega. Cam de anul trecut de când am fost la enduro prima oară și până acum câteva săptămâni la EICMA, am văzut acest model mereu în jurul meu purtat de prieteni și diverși rideri cu care m-am mai întâlnit pe drum.
Toți mi l-au lăudat, spunându-mi că nu simt nimic în spate. Acesta probabil că este lucrul la care excelează rucsacurile Kriega, folosind sistemul patentat de ei, Quadloc-lite™, reușește să ia greutatea de pe umeri și gât și să o redistribuie spre spate. Eu am fost foarte sceptic când îi auzeam pe alții spunând că nu simt nimic până când am pus unul în spate și m-am convins instant. Apoi baretele au fost desenate astfel încât să te poți mișca liber fiind decupate mai pronunțat decât la ghiozdanele normale, mai mult, ele au un sistem ce încorporează părțile ajustabile astfel încât să nu zboare libere în mers.
Ziceam că de obicei un rucsac moto este abuzat mai puternic, materialele folosite la Kriega R20 au fost alese cu atenție în funcție de solicitariile specifice fiecărei zone: 1000D Cordura® utilizat la bază și ham (chingi),420D nylon rip-stop utilizat în zonele expuse, Superspace 5mm în zona de contact spate-rucsac,ramforsat cu material special Hypalon rezistent la abraziune,fermoare rezistente la apă YKK® . Nu vă imaginați că știu exact ce înseamnă materialele astea, însă căutand reviewuri pe net am văzut că această combinație face rucsacul R20 extrem de rezistent, am găsit oameni care zic că îl au de 6-7 ani și este intact (*Kriega garantează 10 ani)
Singurul lucru „neplăcut” și probabil cel mai intimidant la rucsacurile moto în general, este prețul. Oricum ai da-o, indiferent de marcă sau model, toate rucsacurile moto au prețuri mai mari decât rucsacurile normale, însă dacă stai să analizezi construcția lor este de înțeles și prețul. Dacă iau în calcul toți banii cheltuiți pe „improvizații”, ajung la o sumă care depășește prețul unui astfel de rucsac, doar că dacă aș fi făcut achiziția de la început spatele meu ar fi fost mult mai fericit.
În cazul meu, am optat pentru R20 de la Kriega datorită părerilor prietenilor care îl foloseau deja, dar și a faptului că am găsit review-uri de acum 4-5 ani care atestau trecerea cu brio a „testului timpului” . La noi în țară l-am găsit la Asfalt-Uscat.ro, care sunt distribuitorul oficial al produselor Kriega și care au avut niște reduceri interesante de black-friday.