[Tips&Tricks] Transfăgărășan – 5 sfaturi pentru o plimbare reușită la sfârșit de sezon
Se spune că nu există ieșire moto nereușită și orice plimbare pe două roți, indiferent de cât de frig este afară merită. Totuși nu cred că este chiar o plăcere să mergi ca melcul la temperaturi extrem de scăzute, eventual și cu puțină zăpadă pe „celebrul” covor asfaltic plin de petice și denivelări de pe Transfăgărășan. E adevărat că peisajul cu crestele înzăpezite îți va tăia respirația, însă trebuie să ai un confort minim că să te bucuri de el.
În ultimii ani a devenit un fel de tradiție să dau o tură pe Transfăgărășan aproape de închiderea circulației.(*anul acesta Transfăgărășanul se închide pe 30 Octombrie). Deși temperaturile sunt mult mai scăzute decât vara, numărul mic al mășinilor și traficul lejer, compensează disconfortul termic.
Abia anul acesta pot să zic că am perfecționat această tradiție și am reușit să mă organizez mai bine, să pun la punct toate detaliile astfel încât să fie o plimbare foarte plăcută și de aceea vreau să împărtășesc cu voi câteva sfaturi și câteva lucruri pe care să le aveți în minte dacă vreți să dați o tură pe Transfăgărășan în Octombrie.
În primul rând, foarte important este să vă uitați la prognoza meteo și să analizați evoluția temperaturii pe parcursul zilei. Chiar dacă vedeți afișată o temperatura maximă de 14 grade, este foarte posibil ca dimineață temperatura să fie mult mai scăzută, poate chiar negativă. Vedeți cum evoluează temperatura pe parcursul zilei și planificați-va excursia astfel încât să ajungeți în zona cu altitudinea cea mai mare în perioada cu temperaturile cele mai ridicate, de obicei între 14:00-16:00. În plus, ne mai fiind cald ca în timpul verii, roua dimineții persistă mai mult și dacă tot te duci să te dai, ar fi ideal să găsești asfaltul uscat.
De asemenea puteți să vă uitați și la un webcam cu o zi înainte, să vă faceți o idee cum se prezintă lucrurile la Bâlea Lac.
Webcam Bâlea Lac, apăsați play pentru a vedea starea curentă.
CÂRȚIȘOARA WEATHER
Sensul de parcurgere poate și el să conteze destul de mult. Până anul acesta îl parcurgeam de la sud la nord, de la Curtea de Argeș spre Cărțișoara, pentru că așa pare mai comod, venind de la București. Doar că partea nordică, după Bâlea Lac, ajunge mai repede în umbră dup-amiaza, iar temperaturile sunt mult mai scăzute. Dacă plecam dimineața pe la 10, mă opream să mai mănânc, apoi să mai fac niște poze pe parcurs, ajungeam sus la Bâlea pe la 15:00-16:00, în momentul în care treceam pe partea cealaltă mă loveam de un frig de-mi clănțăneau dinții în gură. De data aceasta am venit de la Cartisoara, începând urcarea în jurul orei 13:00 și a fost mult mai bine așa. Chiar dacă ne-am întins la poze și filmări, și ne-a prins ora 17:00 sus, fiind pe partea dinspre Argeș, unde soarele luminează mai mult, temperaturile au fost mai plăcute.
Legat de temperaturi, este destul de evident că trebuie să te duci bine echipat. Dacă îți este frig pe motocicletă, vei fi încordat și nu vei putea să te bucuri de plimbare. Este mai bine să ai pe tine mai multe straturi de haine decât o singură geacă foarte groasă, ca să poți face mici ajustări în funcție de evoluția temperaturii.Pentru hainele de sub geaca moto, există multe opțiuni de bluze termale moto, cât și alți variante substituente similare cum sunt base-layerurile pentru schi. De asemenea este bine să aveți și o cagulă sau un „gât” care nu lasă să treacă vântul. Păstrați-vă mâinile calde. Există mai multe variante pentru a scăpa de mâinile înghețate și anchilozate pe ghidon. Prima ar fi să montați niște manșoane încălzite și niște hand-guarduri care să vă protejeze de aerul rece în mers. Ambele se instalează destul de ușor. Dacă aveți motocicletă prevăzută direct cu manșoane încălzite e și mai bine. Apoi ar fi bine să aveți niște mănuși mai groase, pentru mersul toamna-iarna. Există mai multe variante de la toți producătorii consacrați. Mai există o variantă „românească”, fie vă luați niște mănuși de alergare, sintetice, subțiri care să încapă pe sub mănușile voastre fără să vă limiteze mișcările, sau varianta de urgență, dacă v-a prins frigul nepragatit pe drum puteți să apelați la mănușile de plastic de unică folosință de la benzinării. La fel băgate pe sub mănușile voastre, veți păstra o temperatură acceptabilă, partea proastă este că palmele vor transpira destul de tare.
Tot referitor de temperatură, țineți minte legătură dintre aderență și temperatura cauciucurilor. Dacă prindeți o zi însorită dar cu temperaturi scăzute lucrurile pot fi înșelătoare. Când vă opriți să faceți poze, țineți minte că fiind mult mai frig, cauciucurile se răcesc imediat, așa că la repornire luați-o ușor, fără să bruscați motocicleta.
Ultimul sfat, este valabil indiferent de anotimp, asigurați-vă că aveți suficientă benzină în rezervor. Știu, poate suna banal, dar câteodată te poți lăsa dus de drum și să uiți de aspectul ăsta. De la intersecția DN1 cu DN7C(Transfăgărășanul), unde se află o benzinărie LukOil, până la prima benzinărie aproape de Curtea de Argeș, sunt 123Km. Nu calculați la centimetru, și încercați să vă luați o marjă de eroare. Dacă sunteți ca noi și prindeți și vreme foarte bună,când o să vedeți cât de liber este, s-ar putea să vă vină ideea să faceți de mai multe uri urcarea și coborârea de la Cabana Capra până la Cascada Bâlea și înapoi.
P.S. Și încercați să nu vă întindeți prea mult la poze (cum am făcut noi 🙂 ), ca să nu vă prindă noaptea pe drum, cel puțin nu pe partea muntoasă. După apus, temperaturile scad vertiginos,iar lipsa radiației solare combinată cu viteza vor amplifica senzația de frig resimțită.