[Tips&Tricks] Despre vizibilitate – Cum să fii văzut mai bine în trafic
Nu puteți presupune că alți șoferi vă vor vedea mereu. Sunt convins că toți știți cea mai frecventă scuză de la accidente: „Nu te-am văzut + *frate/bossule -dacă accidentul se întâmplă în București”
O motocicletă este mai dificil de văzut în trafic, gabaritul nostru find mult mai mic comparativ cu cel al altor vehicule, indiferent din ce unghi priveșți. Dacă un șofer nu te-a văzut și nu știe de prezența ta acolo, este foarte probabil să intre pe drumul principal sau să întoarcă în fața ta sau să-ți taie calea. De aceea primul lucru pe care ar trebui să-l faceți, ar fi să vă întrebați constant dacă celălalt șofer vă vede și să acționați în consecință.
Chiar și atunci când alți șoferi vă văd, s-ar putea să fiți lovit dacă vă apreciază greșit viteza cu care vă deplasați sau distanța la care vă aflați.
În momentul în care un șofer este oprit la un stop pentru a intra un drum principal și uitându-se stânga-dreapta, vede o luminița la 100m depărtare, nu are de unde să știe cu tu vii cu 200km/h, parcugand 55.5m/s. În cele două secunde în care el poate a întors capul să se asigure și din cealaltă parte față de unde te-a văzut că vii, tu deja ai ajuns acolo.
Experiențe similare se pot întâmplă și în oraș, chiar la viteze mai mici, în intersecții cu vizibilitate redusă. Ce putem face noi că să reducem acest risc ? O soluție de bun simt pentru a limita accidentele de acest fel este să reducem viteza, măcar în zone potențial periculoase și să le dăm timp șoferilor să fim văzuți. Ce v-am descris mai sus cu 200km/h este valabil pentru 100km/h în oraș, unde câmpul vizual este mult mai redus.
Cum să fii văzut mai bine în intersecții
Cele mai multe coliziuni între motociclete și alte vehicule se întâmplă în intersecții. Cele două cauze principale ale acestor coliziuni sunt:
1) șoferii au dificultăți în a vedea/aprecia o motocicletă venind spre ei și drept urmare
2) un vehicul poate face o întoarcere la stânga peste calea ta sau poate intra dintr-o stradă laterală.
Pentru a reduce șansele de a fi lovit, urmați acești pași:
– Reduceți viteza de deplasare. Dacă un șofer intră pe drumul principal brusc, șansele de a evita o oprire bruscă sau o întoarcere rapidă a acetuia sunt mai mari dacă mergeți încet.Dați-vă timp atât vouă cât și șoferului pentru a putea evita un accident.
– Deplasați-vâ cât mai departe posibil de celălalt vehicul. Dacă autovehiculul este în dreapta și semnalizează intenția de a vira la stânga, deplasați-vă pe stânga, spre axul drumului.
În cazul unui vehicul care se apropie din celălalt sens cu semnalizarea aprinsă pentru a vira la stânga lui, treceți pe centru sau dreapta benzii, crescând astfel șansele ca acesta să va vadă și să nu aibă vederea obstrucționată de stâlpul parbrizului.
– Depărtați-vă de alte lucruri care ar putea bloca vederea celuilalt conducător auto. Când vă apropiați de o intersecție cu un vehicul care așteaptă să intre în intersecție, deplasați-vă spre centrul drumului, astfel încât să vă aflați în câmpul vizual al celuilalt șofer.
În timp ce farurile motocicletei și lumina (stopul) din spate vă ajută să vă faceți vizibili atât ziua cât și noaptea, există și alte lucruri pe care le puteți face pentru a vă crește vizibilitatea.
Gândește-te la poziția pe care o ai pe bandă. Uneori vă puteți face mai vizibil prin mutarea dintr-o parte în alta a benzii sau chiar prin schimbarea benzi de deplasare atunci când este cazul.
Nu conduceți motocicleta în punctul mort al șoferului din față și nu lăsați un alt vehicul să se deplaseze în unghiul vostru mort. Lăsați-vă depășit sau depășiți celălalt șofer, nu așteptați nehotarat în „no-man’s land”. Când depășiți un alt vehicul, treceți cât mai repede prin unghiul mort. Abordați cu precauție depășirea, asigurați-vă, dar odată ce ați început manevra, depășiți rapid. Dacă cumva fix înainte de depășire, șoferul încetinește considerabil, luați în calcul și eventualitatea unui viraj, unei întoarceri, fără să semnalizeze. Dați-i timp soferului, până vedeți care este intenția exactă, eventual încercați să aveți contact vizual cu el în oglinda mașinii, să vedeți dacă este conștient de prezența voastră în spatele lui.
Ca regulă generală, dacă puteți vedea șoferul în oglinda lui, șoferul vă poate vedea la rândul lui (* asta nu inseamna ca v-a si vazut automat)
Purtați îmbrăcăminte și cască de culori viu colorate. Acest lucru vă va ajuta să vă faceți mai vizibili în timpul zilei, dar în special pe înserate,la apus (*perioada cea mai „propice” pentru accidente cauzate de vizibiltate redusă), noaptea cât și pe ploaie. Galben, portocaliu, roșu și alte culori strălucitoare sunt foarte vizibile. Oricât de mult ne place negru mat, negru carbon, și alte combinații întunecate, acestea nu te ajută în astfel de situații. Gândiți-vă la purtarea unei veste reflectorizante, mai ales pe timp de noapte/ploaie. Luați în considerare adăugarea unei benzi reflectorizante la cască, îmbrăcăminte sau motocicleta(dacă acestea nu au așa ceva din fabrică). Pe ploaie, purtați mereu îmbrăcăminte reflectorizantă.