iulie 19, 2024

[motoȘtiri] Yamaha promite o nouă dimensiune a pilotarii sportive cu sistemul Y-AMT: YAMAHA AUTOMATED MANUAL TRANSMISSION

Pe scurt, cei de la Yamaha au anunțat dezvoltarea unui nou sistem automat de schimbare a treptelor de viteză (Y-AMT), alăturându-se astfel altor producători ca Honda, BMW și KTM, care fie folosesc deja cutii automate de viteză sau, la rândul lor, au anunțat introducerea acestei tehnologii în viitorul apropiat.
Din comunicatul de presă al celor de la Yamaha, înțelegem că sistemul va funcționa similar cu DCT-ul celor de la Honda, oferind atât posibilitatea de a schimba manual prin intermediul unor butoane în partea din stânga a ghidonului, sau pilotul va avea posibilitatea de a lasă integral schimbatul treptei în grija motocicletei, felul în care se face această schimbare depinzând de modul ales.


Un alt aspect interesant din datele prezentate de Yamaha este greutatea acestui sistem, de doar 2,8Kg, în comparație cu DCT-ul de la Honda(pentru că până acum DCT-ul era primul și singurul astfel de sistem) care cântărește aproximativ 10Kg.
Mai jos aveți comunicatul de presă integral al celor de la Yamaha în ceea ce privește noul sistem Y-AMT:

Yamaha se află de mult timp în avangarda inovațiilor în materie de motociclism. Fiecare etapă a dezvoltării tehnologice a companiei urmărește să ofere o experiență de pilotare mai captivantă, care să fie și mai satisfăcătoare pentru pilot.

Această abordare este inspirată de filosofia Jin-Ki Kanno de la Yamaha, care pune accentul pe plăcerea senzațională a unui pilot care simte cu adevărat că fuzionează cu motocicleta sa.

Noua transmisie manuală automatizată Yamaha (Y-AMT) este pregătită să ducă această senzație la un nivel superior, marcând începutul unei noi epoci pentru Yamaha și oferind o tehnologie avansată de schimbare a vitezelor care adaugă o nouă dimensiune pilotajului sportiv.

Y-AMT permite piloților să se concentreze deplin pe agrementul oferit de performanțele sportive ale motocicletei, asigurând schimbări liniare și constante ale vitezelor pentru a crea cea mai antrenantă experiență de pilotare, cu posibilitatea de a alege dintre un schimbător manual elegant, acționat cu ajutorul degetelor, sau o transmisie complet automată, cu două moduri.

SCHIMBĂRI RAPIDE ȘI PRECISE ALE VITEZELOR PRIN ATINGEREA UNUI BUTON
Deoarece conexiunile cerebrale ale mâinilor sunt mai strânse și mai rafinate decât cele ale picioarelor, mâinile sunt instrumentele tactile cele mai puternice de care dispune corpul omenesc.

Schimbarea vitezelor exclusiv manuală, spre deosebire de combinația picior-mână, nu este doar mai rapidă, ci necesită și un timp de gândire mai scurt, permițând pilotului să se concentreze intens asupra accelerării și frânării, unghiului de înclinare, poziției corpului și nivelurilor de aderență ale anvelopelor, pentru călătorii mai palpitante. Acesta este motivul pentru care la modelele Y-AMT nu va mai fi montată pedala de schimbare a vitezelor. Aceasta înseamnă că pilotul nu trebuie să-și miște piciorul stâng de pe suport, ceea ce îi permite să se concentreze în schimb asupra poziției corpului și a distribuției greutății prin intermediul suporturilor pentru picioare, pentru a îmbunătăți controlul asupra motocicletei, în special în viraje.

Sistemul Y-AMT permite reglarea caracteristicilor de schimbare a vitezelor ale motocicletei în funcție de preferințele pilotului și de condițiile de drum diferite, cu posibilitatea de a alege dintre un schimbător manual acționat cu ajutorul degetelor, „MT”, sau o transmisie complet automată, „AT”.

Atunci când se utilizează transmisia manuală (MT), schimbarea rapidă și precisă a vitezelor are loc printr-o singură atingere de buton, fără acționarea unei manete de ambreiaj. Schimbările sunt controlate cu degetul arătător și cel mare prin intermediul a două manete oscilante de schimbare a vitezelor: o manetă plus pentru trecerea la o viteză superioară și o manetă minus pentru trecerea la o viteză inferioară. De asemenea, pentru un control sporit în situații de pilotare mai sportivă, maneta plus poate fi trasă pentru a trece la o viteză superioară și împinsă pentru a trece la o viteză inferioară doar cu ajutorul degetului arătător, ceea ce oferă un grad mai mare de libertate, deoarece pilotul nu mai trebuie să își ridice degetul mare de pe ghidon. Dimensiunea, poziția și cursa manetei au fost proiectate pentru a fi ideale atunci când porți mănuși, ceea ce înseamnă că este necesară doar o mișcare minimă a degetelor pentru a realiza schimbarea vitezelor.

Acționarea ambreiajului este foarte progresivă, oferind pilotului un stil de operare complet natural la toate vitezele. Maximizând caracteristicile de putere ale conceptelor de motoare Yamaha cu manetoane decalate și ale celor mai sportive moduri de pilotare, MT a fost dezvoltată pentru a spori plăcerea pilotajului sportiv. În plus, deoarece viteza și precizia fiecărei schimbări a vitezelor sunt mai constante decât atunci când se utilizează chiar și cel mai nou schimbător rapid, emoțiile și adrenalina oferite de schimbările rapide și elegante ale vitezelor în cele mai sportive condiții de pilotaj sunt și mai incitante pentru pilot.

Atunci când folosesc transmisia complet automată (AT), piloții pot să aleagă dintre două programe adaptate diferitelor scenarii de pilotare, aceste programe putând fi schimbate cu ușurință în orice moment prin apăsarea unui buton de „mod” dedicat, acționat cu ajutorul degetului mare.

Cei care doresc călătorii antrenante pe distanțe lungi pot opta pentru „D+”, care oferă o schimbare mai sportivă a vitezelor prin realizarea mai târzie a acesteia în plaja de turații, pentru a menține fiorii călătoriei, însă oferind în continuare avantajele unei transmisii complet automate.

Piloții care fac naveta sau care parcurg distanțe mari pe autostradă pot opta pentru modul „D”, care oferă o experiență mai delicată de schimbare a vitezelor, menținând în același timp o turație redusă pentru a maximiza încrederea pilotului în timpul pilotajului la viteză mică, al pilotajului în mediul urban și al manevrelor.

De asemenea, atunci când folosește transmisia AT, pilotul poate să aleagă să schimbe manual viteza în orice moment, prin simpla utilizare a manetelor oscilante de schimbare a vitezelor.

În toate cazurile, Y-AMT asigură schimbări liniare și constante ale vitezelor, permițând piloților să se concentreze asupra poziției corpului, virajelor, frânării și accelerării, indiferent dacă pilotează în oraș sau la drum deschis.

TEHNOLOGII NOI BAZATE PE CERCETARE
Până acum, Yamaha s-a aflat în avangardă în ceea ce privește schimbarea automată a vitezelor la motociclete, prin dezvoltarea cu aproape două decenii în urmă a sistemului Yamaha de schimbare electronică a vitezelor (YCC-S) pentru motocicleta sport tourer FJR1300. Sistemul YCC-S prezenta un sistem automat de acționare hidraulică a ambreiajului, care permitea pilotului să schimbe manual treptele de viteză prin intermediul unei manete de viteze acționate cu ajutorul degetului.

Din multe puncte de vedere, YCC-S era înaintea timpului său, iar acum, ca rezultat al dezvoltărilor tehnologice ale Yamaha, Y-AMT este gata să revoluționeze pilotajul sportiv.

Sistemul Y-AMT este cea mai sportivă soluție din segmentul pe două roți, oferind o alternativă inovatoare pentru următoarea generație de motocicliști care tânjesc după senzațiile puternice și performanțele unei cutii de viteze manuale, în timp ce se bucură de avantajele unei transmisii complet automate.

Spre deosebire de sistemul YCC-S acționat hidraulic, Y-AMT utilizează două mecanisme de acționare electrice care preiau funcțiile realizate în mod tradițional de mâna stângă și de piciorul pilotului. Sistemul cântărește numai 2,8 kg și a fost proiectat pentru a permite o montare ușoară, garantând faptul că faimoasa filosofie Yamaha privind designul compact al șasiului rămâne intactă, fără ca motorul să fie mai lat, și păstrându-se senzația unei motociclete convenționale ușoare, fără concesii în ceea ce privește manevrabilitatea sau performanța.

Funcționând împreună cu sistemul electronic Yamaha de control al accelerației (YCC-T), modurile de pilotare comutabile și funcțiile regulatorului de viteză, o motocicletă echipată cu Y-AMT poate fi configurată pentru toate stilurile de pilotare.

În timp ce transmisiile similare anterioare au fost de obicei destinate aplicațiilor de touring, Y-AMT a fost dezvoltată pentru a spori puritatea pilotajului sportiv, permițându-i pilotului să se concentreze mai mult asupra aspectelor captivante ale călătoriei.

NĂSCUTĂ DIN FILOSOFIA JIN-KI KANNO
Y-AMT ilustrează perfect relația pilot-motocicletă evidențiată de filosofia Jin-Ki Kanno de la Yamaha, oferind o experiență de pilotare nouă și distractivă, indiferent de condițiile de pilotare, de drum sau de scopul călătoriei.

Motocicletele echipate cu Y-AMT vor marca o schimbare a percepției în ceea ce privește modul de pilotare a motocicletelor, având ca rezultat o experiență de pilotare mai implicată, și vor oferi Kando, un cuvânt japonez care exprimă sentimentul de satisfacție profundă și de entuziasm intens resimțit atunci când se descoperă un produs de o valoare excepțională, de calitate superioară și cu performanțe remarcabile.

Yamaha va începe să introducă Y-AMT la o gamă de modele în viitorul apropiat, aducând această inovație în pilotarea sportivă, de touring și pentru navetă.

CARACTERISTICI TEHNICE
Schimbare manuală a vitezelor cu ajutorul comutatorului „oscilant” acționat cu ajutorul degetelor
Două moduri de schimbare automată a vitezelor: D+ (schimbare mai sportivă a vitezelor) și D
Ambreiaj automat și schimbare a vitezelor acționată de un motor electric
Greutate de 2,8 kg

Lasă un răspuns

Please disable your adblocker or whitelist this site!