octombrie 27, 2021

[motoOpinii] De ce Pan America este un cuțit cu două tăișuri pentru Harley Davidson

Înainte de a face orice evaluare și a lansa orice opinie legată de desingul proaspătului lansat Harley Davidson Pan-America, trebuie să înțelegem contextul economic în care se află firma americană.
În ultimii ani, locomotivă marketingului bazat pe „Made în America” și-a pierdut din puterea aburilor, vină fiind dată pe generatia”millenials”.
Un raport al băncii elvețiene UBS arată că mai multe firme americane au probleme similare datorită schimbărilor comportamentului tinerilor legat de cumpărături. Raportul menționat prezența că tinerii între 21 și 34 de ani ar cumpăra o motocicletă, pentru a se deplasa mai ușor în trafic, în timp ce cumpărătorii mai în vârstă cumpără motociclete ca hobi și pentru că „motocicletele sunt cool”. Această distincție este foarte importantă, pentru că cel puțin în America, proprietarul obișnuit de H-D este bărbatul însurat, trecut de 50 de ani, cu un venit mediu per gospodărie de peste 90,000$/an. De aici putem să tragem foarte simplu concluzia că dacă nu există o schimbare comportamentală a generației tinere, care să nu mai pună accent pe practicabilitate și să înceapă să vadă motociclismul ca pe un hobi, o pasiune, problemele vor continuă pentru Harley Davidson, singura soluție fiind ca Harley să încerce să atragă noii clienți cu motociclete mai mici, mai ușoare, mai eficiente și mai performante.

Conștienți de această schimbare, cei de la Harley Davidson au venit cu un plan de redresare încă din 2018, numit „more roads to Harley” în care se avea în vedere diversificarea către segmente noi, cu motociclete mai mici și mai ușoare, cu motoare de la capacități de 500cc până la 1250cc, și chiar o divizie de motociclete și biciclete electrice. CEO-ul de atunci părea foarte increzetor având în vedere că se încerca intrarea pe două segmente foarte populare, cu creșteri în substanțiale în ultimii ani, motociclete adventure touring și nakeduri-sport. Deși pe hârtie planul ambițios părea nu doar promițător, ci chiar „făcea sens” vorba americanului, scăderea vânzărilor de motociclete a contiunat, și oricât de multe tricouri sau bandane cu H-D s-au vândut, rezultate financiare au fost slabe, iar colac peste pupăză ne-am trezit și cu „guvidul” peste noi… Așa că după schimbarea CEO-ului, s-a renunțat la planul inițial, revenindu-se la o abordare mai conservatoare, numită de către noul CEO Jochen Zeitz, „The Hardwire”, concentrată către segmentele și piețele pe care le cunosc cei de la Harley cel mai bine, adică cruisere, respectiv piața americană. Pe lângă reducerea a 700 de locuri de muncă, s-a stabilit și renunțarea sau amânarea dezvoltării modelelor „ne-tradiționale”, așa cum era streetfighterul V-Twin de 975cc Bronx, singurul model după părerea mea care i-ar fi putut aduce pe „millenials” aproape de H-D.

În schimb noua conducere a decis să meargă mai departe cu ideea intrării pe piața de adventure-touring. Probabil că au decis asta datorită creșterii în popularitate din ultimii ani ai acestei categorii, crezând că este o felie suficient de mare din care le-ar fi mai ușor să prindă și ei ceva. Însă mie mi se pare că nu au luat în calcul competivitatea foarte puternică din acest segment, unde există modele cu o reputație impresionantă ca BMW R1250GS, Honda Africa Twin, Triumph Tiger 1200, KTM Super Adventure 1290 R sau chiar mult mai modestul Moto Guzzi V85TT care s-a vândut în draci în SUA. În opinia mea, intrarea pe piața de naked ar fi fost mult mai ușoară și de aceea cred că renunțarea la modelul Bronx a fost o greșeală care o să le întârzie și mai mult revenirea pe linia de plutire financiară.

Cum-necum, iată-ne în februarie 2021 cu varianta finală a modelului Pan-America. Clipul de prezentare este foarte bine făcut, transmite multe emoții și împachetează atât de bine produsul încât dacă la început erai oripilat de designul neînțeles al motocicletei, acum parcă începe să-ți placă, mai ales că la urma urmei, de la ghidon nu vezi farul acela de autobuz.

Am analizat un pic comentariile de la clipul de prezentare și cel puțin grosso-modo, cred că cei de la Harely-Davidson și-au făcut temele cum trebuie și chiar cunosc cu ce și ce se mananca în piața din SUA. Majoritatea comentariilor pozitive sunt de la americani, în timp ce absolut toate glumițele și „rautacismele” legate de design, vin de la europeni.
Cel puțin la nivel declarativ, se pare că cei de la Harley au reușit să atingă coarda sensibilă naționalistă, mulți americani mergând pe fenta cu „prima motocicletă adventure făcută în America”. Au uitat de Buell Ulysses, dar având în vedere cum s-a terminat parteneriatul dintre Harley și Erik Buell în 2009, e de înțeles.
Doar timpul ne va arată dacă aceste declarații se vor concretiza în vânzări realizate începând cu Mai, când sunt programate primele motociclete să ajungă la dealerii din SUA, după care va trebui să așteptăm rezultatele financiare din Q3 și Q4 2021.

Dar totuși, ce a a vrut Harley să realizeze cu adevărat cu acest model?
Îmi vine greu să cred că au vrut să „salveze” compania cu această motocicletă, pentru că la cum arată lucrurile, Pan America este o motocicletă care face apel la fan-base-ul deja existent, la posesorii de Harley Davidson care ar fi vrut să se aventureze și în afară asfaltului, intr-un soft-off-road, însă nu ar fi vrut să facă asta până acum pe o motocicletă „ne-americană”. Nu mi se pare o motocicletă care să fie capabilă să fure considerabil din cota de piață a modelelor adventure consacrate , pentru că este prima încercare a lor în acest segment, segment unde se pune accent pe rezistenta si fiabilitate și știm cu toții glumele legate de scurgerile de ulei. Si de aceea pentru a aduce clienti noi, Harley se lupta cu foarte multe constrangeri, plus ca in general, oamenii sunt reticenți la schimbare…Personal nu mi se pare o motocicletă care să-i apropie pe cei din generația millenials de Harley… În schimb mi se pare o motocicletă care ar putea câștigă câțiva adepți din rândul posesorilor de Indian. Cei ce se gândeau să-și achiziționeze de exemplu un FTR 1200 Rally ar putea lua în calcul acum o varianta și mai orientată către off-road, cu performante si sisteme similare oferite de catre Indian.

Trecând cu ochii închiși peste design, personal mi se pare o motocicletă care merită luată în seamă, fiind după părerea mea cea mai performantă și tehnologizată motocicletă făcută de cei de la Harley-Davidson. Știu că o să-mi pun în cap puristii, însă e prima motocicletă Harley care chiar e în pas cu vremurile.
Deși greutatea sa de 245Kg la plin este cu puțin peste cea a noului Ducati Multistrada V4, designul o face să mi se pară o motocicletă greu de manevrat, cumva linia profilului te trimite mental la o motocicletă mai grea decât este în realitate, pentru care cu siguranță ai nevoie de multă tehnică că să faci tot ce vezi în clipul de prezentare.
Am zis că trec peste design, însă nu pot să nu mă întreb de ce cei de la Harley Davidson nu au mers pe linii mai clasice, conservatoare, ceva similar cu motocicletele H-D electrice folosite de Ewan McGregor în Long Way Up. În opinia mea, acele LiveWire-uri modificate, cu garda la sol mărită, arătau mult mai bine și mai „adventure ready” decât Pan America.
Totusi dacă luăm în calcul că este vorba despre primul model adventure al firmei, un design clasic nu ar fi stârnit atâtea discuții, din punct de vedere al marketingului pică mult mai bine un design radical.

Și mai este un lucru pe care mulți nu îl înțeleg, care a fost tot în dezavantajul celor de la H-D: durata mare de timp de la prezentare până la intrarea în producție. Motocicletă a fost prezentată prin august 2019 în varianta „Styling Prototype”, iar in noiembrie la EICMA era deja in varianta „aproape gata de productie”, lasand impresia ca mai e putin si o vom vedea pe strazi. După care a venit un an plin de incertitudine, atât din cauza pandemiei cât și a schimbării CEO-ului, timp în care unii oameni care așteptau modelul s-au reorientat către altceva. Acum lansarea ei în piață se suprapune cu lansarea noii generații de Ducati MultiStrada V4, de KTM 1290 Super Adventure, și chiar regele vanzarilor in segment, BMW-ul R1250GS are cateva noutăți pentru 2021, ceea ce-i face viața foarte grea Pan-Americanului.

Însă lucrul care mă bucură cel mai mult de la lansarea acestui model, este ca vedem Harley Davidson incercand sa se updateze. Pe langa noile tehnologii, care s-ar putea sa fie un cutit cu doua taisuri si sa indeparteze fanul purist H-D, propulsorul de 1250cc cu care vine Pan America este un alt motiv de bucurie pentru mine si mai ales ma bucura promisiunea folosirii lui pe noul Custom 1250. Sigur 1250cc pare putin pentru proprietarul clasic de H-D, dar la specificatiile curente, este mai mult decat suficient pentru un cruiser sportiv si sexy asa cum se anunta Custom 1250.

În încheiere eu sper  le iasă celor de la Harley Davidson și vânzările acestui model  le dea o gură de oxigen, care  facă posibilă evoluția către o nouă direcție.

Lasă un răspuns