sâm. Apr 10th, 2021

#motoTeste: Yamaha Tracer 9 vs Tracer 9GT. Pe care să o alegi și în funcție de ce.

21% din motocicletele Yamaha vândute în Europa sunt motociclete sport-touring, reprezentând a doua categorie, după hypernaked-uri, ca importantă pentru producătorul din Iwata.
Tracer 900 a fost un real succes începând cu 2015, când a fost prezentată prima generație (numită atunci MT-09 Tracer), până în prezent peste 63.000 de motociclete Tracer 900/900GT fiind vândute în Europa.

La generația anterioară, după ce am mers cu varianta GT, am spus-o mereu că dacă banii nu sunt o problemă, nu văd rostul de ce cineva și-ar mai fi luat varianta standard Tracer 900. De multe ori cei care își cumpărau varianta standard, crezând că fac o economie, realizau ulterior că adăugând anumite dotări opționale care să apropie motocicleta lor de varianta GT, cheltuiau și mai mult decât acea diferență și… dacă o pereche de side-case-uri, un quick-shifter, o pereche de manșoane încălzite și chiar suspensiile, puteau fi adăugate ulterior…bordul TFT și cruise-cotrolul, rămâneau lucruri valabile doar pentru GT. Acest lucru se reflectă și în vânzările celor două modele în 2020, la nivel european, 75% dintre Tracerurile 900 vândute fiind varianta GT și doar 25% varianta standard. Faptul că la bază aveai aceeași motocicletă, cu diferențe foarte mici la suspensii (GT-ul venind cu o suspensie complet ajustabila), dar că diferența de preț de 1.800€ dintre cele două , era mult mai mică decât dacă ai fi adăugat toate acele opționale, făceau foarte simplă alegerea în favoarea GT-ului.

Pentru 2021 Yamaha a pregătit o nouă generație de Tracer 900, mult mai rafinată și mai tehnologizată. Pentru a marca această evoluție au decis să schimbe și numele, trecând la Tracer 9, respectiv 9GT. Pe scurt noua generație vine cu un cadru schimbat, cu o geometrie diferită, cu roți forjate centrifugal ( mai ușoare cu 1kg/pereche decât generația anterioară), cu o platforma inerțială cu 6 axe ce face posibilă apariția sistemelor de siguranță ca Slide Control, Cornering Traction Control și ABS, Anti Wheelie și nu în ultimul rând cu un motor nou EURO5 de 889cc, cu un nou sistem de acceleartie ride by wire și 4 moduri de mers. Mai multe despre noutățile de pe Yamaha Tracer 9 găsiți în articolul postat inițial când a avut loc prezentarea: [motoȘtiri-Specificații&Galerie Foto/Video] Yamaha Tracer 9 / 9GT 2021 cât și pe canalul nostru de Youtube unde avem un playlist întreg legat de lansarea celor doua modele:


*Pentru cei interesați, vă recomandăm clipul cu sesiunea de întrebări și răspunsuri unde am discutat mult mai în detaliu despre fiecare variantă timp de mai bine de o oră.

Lucrurile se schimbă categoric când vine vorba de a alege între Tracer 9 și Tracer 9GT, pentru că anul acesta Yamaha s-a gândit să accentueze diferențierea între cele două motociclete, axându-se mai mult pe confort pe varianta GT și mai mult pe agresivitate și sportivitate, pe varianta standard.
Diferența majoră între cele două variante ale noi generații este dată de suspensiile semi-active KYB cu care vine GT-ul. Acestea conferă un plus de confort prin adaptarea automată a amortizării în funcție de condițiile de rulare întâlnite pe traseu, însă în același timp vin și cu un plus de 6Kg față de varianta standard. Dacă luăm în calcul și cutiile laterale standard, diferența totală este de 17kg ( 230Kg Tracer 9GT vs 213Kg Tracer 9 – ambele motociclete cu lichide în ele, gata de drum).
Surplusul acesta de greutate, pe lângă o stabilitate mai bună, îi conferă și un caracter mai liniștit Tracer-ului GT.
Iulian care a fost în Italia la lansarea oficială pentru presă și a mers cu ambele motociclete, a avut impresia când s-a dat jos de pe varianta GT și a urcat pe cea standard că este altă motocicletă, mai ușoară, mai agresivă.

Dacă ne uităm la orignile Tracer-ului 9, la prima generatie MT-09 Tracer, este clar din nume că Yamaha a pornit pe acest drum al sport-touringului de la huliganul MT-09. Inițial MT-09 Tracer s-a dorit a fi o motocicletă sportivă, dar mult mai comodă decât hyper-nakedul MT, pastrand agresivitatea huliganului. De aceea mulți dintre clientii Tracer-ului 900 veneau din zona sportivelor și superbike-urilor, care își doreau o motocicletă agresivă, agilă, dar cu care să poată să facă kilometri mulți într-o zi fără să fie incomodă și obositoare. Acest lucru l-au realizat prin oferirea unei protecții la vânt și o poziție mai dreaptă, poziție cumva mai spre supermoto decât spre touring.
Acum, la a-3-a generație, Yamaha se orienteze și mai mult spre confort, schimbând poziția pe motocicletă prin cadrul nou câț și prin posbilitatea de a modifica poziția ghidonului și a scărițelor, vin cu o baza puternic tehnologizată pentru ambele versiuni (ambele variante vin cu IMU cu 6 axe și sistemele aferente), dar oferă posibilitatea cumpărătorilor să se orienteze fie spre o variantă mai agresivă, fie spre una mai confortabilă.

După primul contact cu cele două motociclete am zice că Tracer-ul 9 este varianta care oferă plăcerea pură a mersului sportiv pe o motocicletă confortabilă, cea care va rămâne în continuare favorită celor ce vin dinspre segmentul sport, în vreme ce Tracer-ul 9GT va fi apreciată mai mult de cei ce pun preț în primul rând pe confort în timpul turelor lungi, bineinteles având posibilitatea de a trage puternic de gaz pe viraje, trecând suspensia semi-activă în modul sport.
În România au fost deja comandate un număr impresionant de astfel de motociclete și rămâne la sfârșitul anului să vedem dacă acea proporție de 25%-75% va rămâne valabilă și pentru nouă generație sau se va schimbă.


Cine sunt rivalii și competitorii ?
Competiția directă a acestor două motociclete vine de la Triumph prin Tiger 900GT și 900 GT Pro. Ambele modele vin cu un motor cu 3 cilindri similar cu cel de la Yamaha, cu o capacitate de 888cc, însă cu o putere maximă de 94cp, față de cei 119cp dezvoltați de către noul motor EU5 de pe Tracer-uri. Dar, dacă nu ai un stil de mers foarte turat, în regim normal de utilizare puterea și cuplul sunt similare. GT-ul Pro de la Tiger se apropie mai mult de Tracer 9 GT, cu mențiunea că acesta are suspensie semi-activă doar pe spate, însă avantajul acestuia este că oferă și posibilitatea conectării unui smartphone prin bluetooth la displayul de 7″ color.
Avantajul major al Tracer-urilor este în schimb prețul, mult mai mic față de prețul Triumph-urilor (Yamaha Tracer 9/9GT – 11.300EUR / 13.500EUR vs Triumph Tiger 900 GT/GT PRO – 12.890EUR / 14.590 €).
Un alt competitor, care deși are alt tip de motorizare (2 clindri paraleli 895cc), se adresează cam aceleiași clinetele, având prețul de pornire foarte apropiat (*11.400EUR), este BMW-ul F900XR. Cu o puterea de 105cp și un cuplu de 92Nm, zona unde BMW-ul excelează este din nou partea de conectivitate, fiind o idee mai user frendly plin displayul TFT de 6,5” cu BMW Connectivity.
Sistemul opțional Dynamic ESA (+670EUR pachet confort cu Dynamic ESA) livrează confort optim al suspensiei și ținută de drum foarte stabilă, oferind o experiență similară cu cea a variantei GT de la Tracer 9, insa pretul cu aceasta dotare poate ajunge pana la 13.870EUR (* in echiparea full cu toate pachetele disponibile).

În concluzie
Ambele versiuni sunt motociclete versatile, ce pot fi folosite în oraș zilnic, pentru ture de weekend sau ture lungi de vacanță, oferind un spirit sportiv într-un pachet confortabil. Mai mult, pentru a pune sângele în mișcare, pot fi duse și la un track-day, fără să se facă de râs, însă fără să aibă pretenții de Grupa A pe Adâncata.
Acum depinde de fiecare dintre voi ce apreciați mai mult la o motocicletă și la ce o folosiți majoritatea timpului. Dacă vă plac turele lungi și apreciați confortul, atunci Tracerul 9GT ar fi varianta preferată. Dacă apreciați un stil de mers mai alert și agilitate este una dintre caracteristicile pricipale pe care le căutați la o motocicletă, Tracer-ul 9 standard s-ar plia mai bine pe stilul vostru de mers.
Dacă este ceva sigur ce am învățat de când testăm motociclete, este că nu există o motocicletă care să bifeze toate căsuțele și cu toții suntem diferiți, răspunsul absolut corect fiind valabil individual, pentru fiecare caz în parte. Și pentru a lua o decizie cât mai corectă, test-ride-ul rămâne varianta sfânta prin care vă puteți răspunde la întrebarea ce motocicletă îmi place sau ce se potrivește mai bine cu stilul meu de mers. În această lună ar trebui să sosească și primele motociclete Tracer 9 și 9GT și pe parcurs ce încep livrările, cei de la Motodynamics, importatorul oficial Yamaha în România, vor pune la dispoziție și un model de test.

Lasă un răspuns